Annons ↓ Annons ↑

Krönika: Vem står bakom grytorna?

Allt fler väljer att äta sin middag eller lunch på restaurang. Matredaktör Sara Berndtsson blir allt mer nyfiken på kockarna – och får känslan av att restaurangbranschen befinner sig på samma ställe som musikbranschen gjorde för tio år sedan.

Att kliva in på en restaurang och sätta sig till bords är som att stå i händelsernas centrum, virvla runt i en orkan av fantastiska smaker, finess och passion. Det är sällan vi möter ens en handfull av de människor som varit en del i processen, som från jord till bord fått fram rödbetstartaren eller falafelrullen vi serveras. Förra året ökade omsättningen för landets restauranger med 4,4 procent, en historisk ökning enligt Hotell- och restaurangfacket. Fler går ut och äter – helt enkelt.

Ju mer jag går på restaurang desto nyfiknare blir jag på människorna bakom grytorna. Under Årets Kock, Svenska mästerskapen i professionell matlagning, fick jag möjlighet att se några av de riktiga stjärnorna in action. De lagade fantastiskt kreativ mat jag inte trodde fanns, men det visade sig att stjärnorna bara var män. Bakom grytorna män, i juryn mest män och så har det visst varit sen årets kock startade 1983. Första och hittills enda kvinnan som vunnit den prestigefyllda tävlingen är Kristina Petersson och det var för tjugonio år sedan.

”Vems ansvar är det att sätta denna skevhet i händelsernas centrum?”

Jag får en känsla av att restaurangbranschen är där musikbranschen var för kanske tio år sen, med standardargument som ”det finns inga tjejer”. Att det finns skickliga kvinnliga kockar inom den högre gastronomin är så klart ingen nyhet. Ett exempel på några som tröttnat på dåliga argument och visar på något annat är föreningen TakeOver. Ett 150-tal kvinnliga kockar som arbetar på olika sätt för att skapa förutsättningar för att kvinnor lika självklart ska ges plats i media, tävlingar och på chefspositioner.

Vems ansvar är det att sätta denna skevhet i händelsernas centrum? Konsumenten som ser till att omsättningen slår i taket, media eller branschen? Det kan vara intressant att fundera på, men något jag är säker på är att jag vill ha mer genussmart mat.