Annons ↓ Annons ↑

Total Trygghet

Efter ett flertal utsålda föreställningar i huvudstaden kommer äntligen Total Trygghet till Göteborg. Vi har pratat med skådespelarna, manusförfattarna samt regissörerna Ossian Melin och Anton Hellstörm inför premiären!

Vi börjar i rätt ände, hur träffades ni egentligen?

– Vi träffades på Röda Sten -98 genom vår kompis Aron McFaul. Aron startade ett graffiti-crew som hette Team Sleep. Antons tag var RO och Ossians var EMANES. Vi var med i samma crew då, och det är vi fortfarande.

Många av oss känner igen er från Instagram-kontot Olika Personer, hur kommer det sig att ni skapade det?
– Jag minns inte, men det var väl bara för att göra nåt kul när det mesta är så tråkigt i livet. Det var av tristess. Från början tänkte vi bara spara internskämt och imitationer för varandra där.

Men varför la ni ner kontot?
– Det minns jag inte heller, men det är väldigt svårt att göra nåt som inte känns kul. Allt blir tråkigt efter ett tag. Det är också fruktansvärt svårt att vara rolig när man ska vara rolig, då känns det inte roligt, och då blir allt tråkigt. Det är mycket lättare att vara rolig när man skall vara allvarlig.

Vad har egentligen hänt sedan dess?
– Vi bodde ett halvår i Lungern i Schweiz på ett konstnärsresidence, där vi började skriva på Total Trygghet. Vi har släppt en EP med vårt band Odenplan. Vi har gjort ett par radiogrejer, några musikvideos, massa olika grejer, men allt har mest handlat om att få tid till Total Trygghet.

Om jag inte är helt ute och cyklar är Total Trygghet – Sveriges historia i två akter, er andra uppsatta teater, berätta lite om den!
– Den handlar om två unga konstnärer som söker efter Gud. Den handlar om olika beskrivningar av gudsbegreppet. Vi åker ut i rymden för att försöka träffa utomjordingar i förhoppningen om att de är Gud. Vi skådar inåt, in i vår relation och vår kreativitet och otålighet för att se om de små små glimtarna av lycka det kan ge möjligtvis kan vara Gud. Pjäsen handlar också om hierarkier och ett bra/dåligt-tänk inom konst och kultur. Men det är rätt svårt att beskriva föreställningen för den är väldigt abstrakt och alla tänker att den handlar om olika saker. Vissa säger att det är en uppväxtskildring, vissa säger att det är innehållslöst flummeri med en vacker yta av bra musik och vackra bilder. Vissa säger att det är trashestetik översatt till text. Den är mycket grejer men den är fan inte tråkig. Vissa aspekter med den är dåliga, men den är fan inte tråkig.

Om ni fick ändra på vad som helst i Sveriges historia, vad skulle det vara?
– Att inte kungen får ha mer makt än vad han har. Den kungen vi har nu alltså. Ge honom makt och mer pengar. Han är den störste konungen vi har i landet.

Hur kommer det sig att ni började med teater?
– Gränsen mellan bildkonst och performancekonst är inte så tydlig, sen är gränsen mellan performancekonst och teater inte heller så tydlig. Att göra teater är bara ett sätt att uttrycka sig, och den passar Total Trygghet. Hade vi inte gjort teater hade Total Trygghet varit nåt annat. Kanske en diktbok, eller en dans eller precis vad som helst.

Vad sysslar ni båda med när det inte är teater på schemat?
– Anton har en radioteater-podcast som heter Stefan och Thomas tillsammans med en skådis som heter Edvin Hallberg. Ossian jobbar med att regissera musikvideos.

Och, framtiden då – vad har ni för planer?
– Vi sätter upp fortsättningen på Total Trygghet i Stockholm under hösten. Den heter Total Fräschhet och är ungefär Total Trygghets lite borgerligare storebror. Mer pengar, mer ordning, lite vuxnare och lite tråkigare.

Total Trygghet spelas på Göteborgs Stadsteater mellan den 17 och 19 mars, all info kring föreställningarna hittar du här