Annons ↓ Annons ↑

Tre WOW-nyheter som bara delvis har med musik att göra

Årets artistutbud på Way Out West består till hälften av kvinnor eller kvinnligt frontade band. I år kör man även Equalizer Talks, lett av Linnea Henriksson, för att sätta ljus på jämställdhet i musikbranschen.

Equalizer Talks startades av Spotify i Sverige 2017 och har som mål att öka jämställdheten och mångfalden bland svenska låtskrivare. På Way Out West bjuder de in till intervjuer och samtal där jämställdheten i musikvärlden står i fokus. Samtalsledare är artisten, låtskrivaren och producenten Linnea Henriksson. Besökare kommer också ges möjlighet att prova på att producera musik i Equalizer Projects Pop-Up Studio som genomförs i samarbete med musikverktyget Soundtrap.

– 2019 är det tredje festivalåret som vi är glada över att presentera en jämställd lineup. Vi kommer fortsätta boka jämställt och hoppas fler branschkollegor förstår vikten av ett aktivt arbete med jämställdhet, inkludering och representation och gör detsamma. Vi ser fram emot samarbetet med Spotify och Equalizer Project och hoppas inspirera fler att bli en del av musikbranschen, säger Ola Broquist, innehållsansvarig och en av Way Out Wests grundare.

Jenny Hermanson, nordisk vd på Spotify, har även hon ett smart pratminus i relation till detta.

– Som en av Sveriges mest populära och progressiva musikfestivaler bevisar Way Out West återigen att det går att boka jämställt. Det är ett fantastiskt steg i rätt riktning och nu tar vi tillsammans jämställdhetsarbetet till nästa nivå. Men samtidigt som det i år står lika andel män som kvinnor på scenerna kommer musiken som framförs fortfarande vara skapad av närmare 85 procent män. Det är en fördelning som vi kommer fortsätta uppmärksamma och aktivt arbeta för att förändra inne på festivalområdet i år.

Go Green, Plastic is Obscene!

Plast som hamnar i naturen eller haven har nedbrytningstider på upp till flera hundra  år. Samtidigt frigörs kemikalier och mindre plastfragment. Mikroplaster och nanoplaster som inte bryts ner stannar kvar i naturen eller tas upp av organismer och hamnar i djur, fisk eller människor. Till årets festival har Way Out West valt att ta bort de plaster som kommer att bli förbjudna i EU först 2021. Alltså:

  • Plasttallrikar
  • Bestick och ätpinnar av plast
  • Sugrör i plast
  • Lådor av polystyren för färdigmat som är menad att konsumeras direkt
  • Dryckesförpackningar och bägare av expanderad polystyren
  • Produkter av syrenedbrytbara plaster (oxo-plaster)
  • Bomullspinnar med plastpinne

– Med detta initiativ vill vi på sikt få bort alla engångsartiklar av plast i vår verksamhet, minska användningen av plast i stort samt sträva efter ökad återvinning och flergångsanvändning där alternativa material inte finns. Vi vill också uppmärksamma problemet, för det är ett globalt problem. Vi sitter alla i samma båt med plast flytande omkring oss, säger Niklas Jonsson, som sitter i festivalledningen för Way Out West.

Plastglas är en av de engångsartiklar som inte har förbjudits av EU. På årets Way Out West kommer man dock att använda glas gjorda av återvunnen plast, vilket minskar klimatpåverkan med 50 procent.

Klimattransparens aka hållbarhetsredovisning

I år kommer Way Out Wests klimatavtryck för bland annat mat, dryck, transport, boende och energi att redovisas. Syftet är att öka kunskap och medvetenhet och att göra frågan mer konkret och transparent – med målsättningen att kunna skapa en mer hållbar festival. På sikt ska en klimatbudget skapas för festivalen, för att kunna kunna följa upp, identifiera åtgärder och minska festivalens avtryck för varje år som går.

– Klimatfrågan är viktigare än någonsin och vi behöver en genuin och ärlig förändring, inte små kosmetiska insatser för att få ytterligare en klapp på axeln. Vi vill fortsätta att driva på frågan om ett mer hållbart eventskapande och för att göra det på ett trovärdigt sätt måste vi själva vara transparenta och redovisa hur klimatsiffrorna faktiskt ser ut. Transparens kan vara på gott och på ont, men oavsett är det nödvändigt. Genom att göra festivalen klimattransparent gör vi förhoppningsvis frågan mer konkret för våra besökare, säger Peter Björklund på Luger, som också hoppas att fler i branschen tar efter.