Efter en livstid i hiphopens tjänst med utforskande av dess alla uttrycksformer, så landade han slutligen i musiken och blev en MC. Ingen rappar om sånt som Dirty Jens rappar om och med sättet han levererar sina tankar betraktas han med all rätt som en av vår tids stora ekvilibrister på micken.
– Ända sedan jag började rappa har det varit mycket freestyle, jag freestylar en hel del , jag har aldrig varit en battlerapper utan jag gillar kärleken, att kunna vara spontan och vara i nuet. Freestyle är väl min grej kan man säga.
Hur mycket sitter i ryggmärgen och hur mycket sker i stunden då du freestylar?
– Det är väldigt blandat, men allting handlar om ordförråd. Det är som om en gitarrist drar ett gitarrsolo, han kan bara dra det solot utifrån den kompetensen han har av att spela gitarr liksom. Hur många ackord eller skalor kan den här människan? Det kommer sätta gränsen för hur bra hans gitarrsolo blir. Det är samma med freestyle. Hur stort ordförråd har du? Hur mycket rim har du i bakhuvudet som du kan falla tillbaka på när du håller på att fucka upp? Ju fler rim du kan, desto bättre freestylare blir du, det är så jag ser det. Allting handlar om övning, öva på rim liksom, folk övar ofta på meningar och det är ganska konstigt tänk. Jag tror man ska öva på rim, meningarna, det är den lätta delen, det svåra är att ha de här schyssta rimmen som betyder något om du förstår vad jag menar. Allt beror på humör och känsla, var jag är, vad jag precis gått igenom, det påverkar mycket vad som sker när man greppar micken. Har det varit en skitnice dag och jag hängt med massa vänner så börjar jag säkert freestyla om massa sköna vänner och att solen skiner. Har allt varit piss kanske jag freestylar om att livet är fucked och att det finns orättvisor, så det är mycket var man är i moeden och känslan liksom.
Vad betyder ordet MC för dig?
– Ja, det är precis vad det står för, a master of cermonies. Du ska kunna gå upp på scen och bemästra hela cermonin bara med micken och med din röst, allt annat är bara bullshit faktiskt. Kan du inte det då är du ingen MC. Du ska kunna leverera on the spot. Var du än är, baam, kunna greppa micken och ta över hela cermonin, det är vad en MC är för mig. Det är som ute i byarna, byledaren eller byhövdingen, schamanen, förståru? Den som sätter tonen liksom.
Uppväxten präglas av ett flackande med familjen runt om i Stockholm, men orten han reppar och ser som sitt hem är 128 – Skarpnäck, eller Tegelstaden som det även kallas.
– Det var helt underbart att växa upp där, sköna människor, sköna karaktärer. Det fanns alltid humor och alla bjöd på sig själva, ställde upp och backade varandra. Det har varit skönt på alla sätt faktiskt, mycket kreativitet där ute också.
Dirty Jens presenteras för hiphop genom sin syster, låtar som First of da month av Bone Thugs n Harmony, sipprar genom väggarna från rummet intill. Det är tidigt nittiotal och hon har många fler artister att tipsa om. Lillebror gillar musiken och viben och lyssnar mer och mer, efter ett tag är hiphop det enda han lyssnar på. Han är fast …
Den gruppering han rör sig i under tonåren är kraftigt influerad av hiphop, alla med sina inriktningar och talanger. Dirty Jens huvudfokus ligger i dansen, han startar sin första breakinggrupp och debuterar även på micken. Efter plugget pumpas Yo! M-tv Raps och The Liks show med Trevor Nelson. Dirty Jens suger i sig av allt som visas på musikkanalen eller köper VHS-kassetter med breakdance för att lära sig nya moves.
– Jag har alltid rappat liksom, sen jag var tretton, men det var inte det jag prioriterade då, utan det var dansen som var prio ett.
Han ingår i ett kollektiv som kallar sig: You´re Smoked. En konstellation av rappare, graffare och breakare. Hans nuvarande kollega i Sjukstugan, Buju Anton, är också med i denna clique och det är redan då de inleder sitt samarbete. Även MC Habit och en rad framstående graffare härstammar från den där löst sammansatta gruppen från Skarpnäck.
– Det fanns inga äldre som gjorde något sånt utan vi skapade väldigt mycket för oss själva liksom. Vi träffade massa breakare från andra ställen och åkte runt i Sverige och döda på tävlingar och hängde med graffare och träffade massa folk. Så inspirationen var resten av världen. Man gick till lokalen och tränade och hade ett mål, och det var att bli bra nog för att åka runt och dansa. Eller att stå på en scen och rappa eller DJa … det var inspirationen.
Det är nyfikenheten på subkulturen och att vara kreativ som är drivkraften, alla i kollektivet när av varandra. Han medverkar i ett par freestylebattles även som rappare, men musikskapandet ligger aldrig i hans fokus, det gör däremot dansen. Dirty Jens blir skickligare och skickligare och är väldigt aktiv, då han skadar sig … Han har även ådragit sig en ryggskada genom amerikansk fotboll och tvingas inse att han inte kommer kunna fortsätta träningen i den utsträckning som krävs för att vara en breakare på toppnivå.
– Jag kunde inte göra så mycket av det jag brann för. Men jag älskade hiphopen liksom. Så musiken blev ett alternativ, för det var något jag alltid hållit på med men aldrig haft tid att göra. Nu hade jag all tid i världen att göra det. Så då var det ba, let´s go. Det var en naturlig väg som ledde hit .
I samma veva flyttar Buju Anton till en stuga på Lidingö som snabbt får namnet Sjukstugan och blir knytpunkten för deras gruppering. De lyssnar på beats och kommer upp med idéer och koncept för sin olika låtar.
– Vi hängde där och skrev massa, det är mycket så vi jobbar, mycket vibe, mycket på känsla och sen blir det vad det blir. Vi umgås och sen kommer sköna idéer utifrån det.
Arbetet resulterar i Rap på svensk a , en raspig, funkig, soulskiva, med lekfulla, snygga texter. Det ärsamplingsbaserade smutsiga beats, det är distat och skitigt.
– Vi jobbar mycket på MPC och sampler och idag används det inte alls lika mycket samplemaskiner och grejer. Så det är väl det som skiljer vår musik från mycket annan hiphop som man hör. Det får en annan stil, en annan karaktär, en annan känsla liksom.
Baba Recordings kontaktar dem just då de ska släppa materialet på egen hand och Sjukstugan bestämmer sig istället för att ingå ett samarbete med skivbolaget. Rap på Svenska släpps i augusti 2012 och singlarna Frånvarande/Närvarande och inte minst Zig Zag feat Skizz, blir oerhört poppis, Sjukstugan bokas runt omkring i landet men vid sidan av spelningarna filas det åter på nytt material.
Dirty Jens medverkar även på låtar med Syster Sol och PH3, etcetera. I maj 2014 släpps EPn I väntrummet, som en försmak på vad som komma skall, en kort tid senare kommer albumet, Psychoakustik. Denna gång ges skivan ut tillsammans med etiketten On Axis, både i vinyl version och digitalt.
Hur skulle du beskriva Psychoakustik?
– Det kommer alltid vara samma grej, vi är Sjukstugan, det är flummig, funkig, psykadelisk hiphop, med massa smuts. Det är samma producenter och samma vibe, men vi utvecklas väl hela tiden åt ett eller annat håll, jag tycker att den skivan är mycket bättre än den förra skivan, första skivan var jävligt bra också, men den här känns mer hel som skiva.
Bjarne B, Broke n Tipsy och Buju Anton, står bakom produktionen till alla låtarna. Psychoakustik gästas även av Frida Vindlöv och Kristin Amparo på sång och Cleo, Jazzy Julle och O.P på raps. Dessutom lägger Gustav Estjes från Dungen cuts och sctratch.
– Skivan binds ihop mycket med roliga skits och roliga 60/70-tals-samples från det svenska kulturarvet. Vi bygger ihop det mycket på det sättet, snarare än musiken, det blir den röda tråden mellan låtarna. Om man är hiphopnörd som vi är och har lyssnat på hiphop minst lika länge som vi har gjort, så vet man att många av de gamla skivorna som vi växte upp med, där var det skits, det var storys, det var mycket mer än att leverera hittar och låtar som det är i dag. Vi försöker bara göra det vi uppskattar och leverera samma kärlek som vi fick när vi var små, det är det. Vi försöker bara göra hiphop så som vi kommer ihåg och uppskattar den.
Hur yttrar sig hihopnörderiet?
– Nja, det beror på hur man ser det, jag har hållit på med hiphop i stort sett hela livet, det är mitt liv. Det mesta jag gör är hiphop, det blir inte mycket nördigare än så liksom. Jag har DJ:at, jag har graffat, jag har dansat och breakat och rappat och har hållit på med det här sedan jag var tolv år så det är ett tag.
Vid sidan av musiken jobbar han med en förening vid namn: All min omtanke. I lokalen på Söder pågår dansträning, produktion på MPC eller öppen rapsession. Dirty Jens är där som mentor och bollplank och bistår med den kunskap han förvärvat sig genom åren, delar med sig till nästa generation. De pumpar beats och ungdomar kickar freestyles, de pratar rimstruktur, flow och textförfattande. Hiphop är en ständig faktor i Dirty Jens liv.
Vad är dina drömmar med musiken?
– Den enda vägen är upp, hörde jag i en låt av Petter en gång, så ja … den enda vägen är upp. Högre upp än idag i alla fall. Jag vill göra musik och hålla på med hiphop på ett eller annat sätt. Vi kommer åtminstonde göra en skiva till med Sjukstugan och några soloskivor med Dirty Jens och samarbeta med massa artister. Jag kommer vara kvar här där jag är idag, fast bättre.
Hur ser du på din position inom rap på svenska?
– Som förare i loket. Det är så jag ser det, jag kör mitt egna race, jag är inte så mycket för att anpassa mig och känslan är att karaktären är stark nog för att folk ska gilla det ändå. Om de inte gillar det så tråkigt. Men då har jag i all fall stått här hela vägen med hakan högt och gjort min grej och då finns det ingen annan att klandra.