Camilla Gervides jobb är att ha full koll på svenska bloggare och influencers. Djungeltrumman tog sig ett snack med författaren till Sveriges största blogg-om-bloggar – Bloggbevakning.
Det är en relativt kvinnlig bransch, vad tror du att det för med sig?
– Jag tror att det har fört med sig en enorm hets kring utseende för framför allt unga tjejer och att kraven på hur man ”ska se ut” kommer från en värld som inte är på riktigt. Väldigt mycket är fokuserat kring konsumtion och yta, vilket jag tror leder till att unga människor som inte kan skilja på verklighet och sociala medier mår väldigt dåligt.
Hade det varit annorlunda om det var en mansdominerad bransch?
– Då tror jag att fokuset hade legat mer på humor och prestation än på utseende, men jag tror samtidigt att mycket av det skulle vara på kvinnors bekostnad. I en patriarkalisk värld tycker jag att det är befriande att den här branschen är dominerad av kvinnor, samtidigt som det är tråkigt att se att framgångsrika kvinnor inom sociala medier får väldigt mycket skit för saker som helt skulle accepteras om de varit män.
Du jobbar mycket med att bloggläsare ska anmäla influencers för smygreklam, varför?
– De flesta influencers riktar sig till unga människor som inte riktigt kan skilja på ärliga åsikter och köpta åsikter. De idoliserar dessa influencers och blir rakt av lurade att köpa deras åsikter som egna, när de de facto är köpta av olika företag. De lurar sina lättduperade läsare helt enkelt. Sedan tycker jag att det är extremt provocerande att många tror sig stå över lagen av någon märklig anledning. Jag är lite av en paragrafryttare många gånger och tycker att man ska göra rätt för sig. Utnyttjas inte de unga följarna så utnyttjas systemet för att slippa undan förmånsbeskattning och liknande för att tjäna så mycket pengar som möjligt. Och tro mig. De har råd.
Vilka skulle du säga är bäst respektive sämst på att hålla sig på rätt sida lagen?
– Jag tycker att Sandra Beijer är väldigt tydlig på att reklam-markera och har tydligt tagit ställning mot smygreklam. Sämst skulle jag säga är Wahlgren/Ingrosso-klanen och hela familjen Schulman med Katrin Zytomierska på ett hörn.
”När några portaler, influencers och företag hamnat i tingsrätten kommer annonsörerna att dra öronen åt sig”
Hur tror du att influencer-världen ser ut om fem år?
– Jag tror att det kommer ha rensats upp rejält bland ”influencerserna”. Lagen kring reklam på sociala medier blir bara mer och mer tydlig och applicerad, och när några portaler, influencers och företag hamnat i tingsrätten kommer annonsörerna att dra öronen åt sig och bara arbeta med seriösa aktörer eftersom alla anmälningar tar mycket av deras tid i anspråk. De som sköter sig och tar sitt arbete på allvar kommer gynnas medan de som inte gör det kommer försvinna eftersom de inte kommer kunna tjäna några pengar längre. Makten kommer även ha skiftat ännu mer över till annonsören från influencern. Det kommer ställas högre krav på resultat och de influencers som använder sig av spökföljare och/eller bots kommer få stå till svars för det och behöva betala tillbaka ersättningen de erhållit.
Artikeln publicerades ursprungligen i Djungeltrumman #45