Annons ↓ Annons ↑

Lisa Nordström/Cultboa

Midaircondo har lagts på is, men tro inte att Lisa Nordström tar det lugnt för det. Nya projektet CultBOA är bara ett av många järn i elden – och imorgon får Nefertiti-festivalen Women in Jazz ett smakprov.

Hej Lisa! Hur är läget?
– Hej Djungeltrumman! Det är fint. Jag repar nere i Malmö just nu. Jag ska göra en live-spelning för radion på Malmö Live i morgon kväll tillsammans med en turkisk sångerska som heter Burcu Ada.

Många känner igen dig från elektronikaduon Midaircondo. Men på Women in Jazz-spelningen blir det en annan konstellation, och ett lite annat sound? Berätta!
– Ja, det blir med mitt nya projekt som CultBOA och till spelningen på Nef har jag bjudit med två gäströster. Det blir Lindha Kallerdahl och så tar jag med Burcu som jag spelar med här i Malmö upp till Göteborg. CultBOA drar nog åt ett mer rytmiskt och strukturerat håll men min musik är forfarande en blandning av elektroniskt, akustiskt och röst. På just den här spelningen blir det en hel del improvisation eftersom jag har med två gäster som jag inte har spelat så mycket med tidigare, och jag vill hålla det öppet för att se vad som händer.

”Många grymma ljud borde ha musikinstrumenstatus”

Du jobbar även med ljudkonst en hel del. Vad är det som är så intressant att utforska där?
– Jag gillar världarna som uppstår när man blandar in inspelade ljud och ljudmiljöer i musiken. Man förflyttas till nya platser och det ger mig en känsla av att gränserna mellan verklighet och fiktion suddas ut. Jag lyssnade rätt mycket på filmsoundtracks när jag började göra egen musik och jag tror att det var så jag började få idéer kring att ha med inspelade ljud. Det finns så mycket grymma ljud som jag tycker borde ha musikinstrumentstatus. Man kan ju hitta lika mycket kvaliteter i vanliga ljud som i traditionella instrument, det handlar egentligen bara om hur man använder sig av dem.

Har du något favoritljud i Göteborg?
– Min favorit är Viktigt meddelande till allmänheten (Hesa Fredrik).

Behövs det en festival som Women in Jazz, som lyfter kvinnliga jazzmusiker?
– Det som behövs är att fler kvinnliga musiker står på scenerna runt omkring i Sverige. Det är viktigt att alla som har möjlighet att påverka det tar sitt ansvar och gör ett medvetna val för att ändra på gamla invanda strukturer. Festivalen har ett seminarieprogram och det är bra, jag tror att många behöver, diskutera, få hjälp och nytt tänk kring hur man kan förändra sitt arbete.

”Beach House, TM404 och ottomansk sång”

Förutom din musik, vad borde vi lyssna på just nu?
– Idag har jag lyssnat på Beach House, TM404 och ottomansk sång så det får bli dagens tips.

Vad har du på gång framöver?
– Det är lite olika grejer på gång, mycket som känns kul! Jag och en kille som heter Pether Lindgren håller på med Sonica Sequence som är ett film- och musikprojekt där jag gör improviserade sessions med musiker på ovanliga spelplatser ute i världen. I april var vi med ett film- och ljudteam på Kuba och nu planerar vi de två nästa resorna – till Indonesien i februari och Japan i april. Och så håller på att skriva ny musik till mitt eget projekt CultBOA och till ZAWAZAWA som är en ny grupp som jag har med slagverkaren Mika Takehara.

Fullt upp alltså, det låter lovande. Tack för intervjun och lycka till på torsdag!
– Tack! Kom gärna och lyssna, det blir en fin kväll tror jag.