Ultravåldet i A Clockwork Orange slår ner på Backa Teater nästa vecka, men istället för Alex spelar göteborgska tjejer huvudrollen. Vi bad regissören Tereza Andersson berätta varför.
Hur fick du idén att ta A Clockwork Orange till teaterscenen?
– Det är nog en idé som jag haft med mig länge, också att jag skulle vilja göra det med tjejer på något sätt. Men det kräver ett speciellt rum, som jag inte hittat förrän nu.
Kan du sammanfatta storyn lite kort?
– Som vi gör det så blir det någon form av meta-teater. Vi skapar ett fiktivt experiment där fyra unga våldsamma tjejer utsätts för boken och filmen A Clockwork Orange, för att komma till insikt om sitt eget agerande. De blir alltså intvingade i ett experiment precis som Alex i originalhistorien. Anthony Burgess, som skrivit boken, hävdar ju väldigt starkt att man inte kan tvinga en människa att bli god, utan att det är ett val som måste komma inifrån.
Är det okej att tvinga någon till en sån behandling, då?
– Jag är väldigt kluven till det, kan jag känna. Det är klart att man måste fungera i samhället, och att man inte kan gå och slå ner människor till höger och vänster, eller ta det man vill ha liksom, det funkar ju inte. Men det vi borde diskutera är hur man gör det.
Varför valde du just tjejer som slår?
– Det känns som ett ämne som har exploderat i media den senaste tiden, och det framställs som något väldigt stort, nytt och ovanligt. Men genom vår research har vi upptäckt att det faktiskt alltid har funnits på ett eller annat sätt.
”Det är en hård verklighet för unga också”
Känns föreställningen lika obehaglig som boken och filmen?
– Ja, verkligen! Det är ju något vi har mött väldigt tydligt när vi har varit ute på research – att unga människor lever med konstanta integritetskränkningar från vuxna på olika sätt, det är en hård verklighet för dem också. Så i vissa fall kan jag faktiskt förstå att det tar sig våldsamma uttryck.
Ger föreställningen några lösningar på problemet?
– Jag skulle nog säga att den öppnar upp för en diskussion, och ställer frågor. Vilket är bra, för det är det jag tycker teatern ska hålla på med. Vi ska inte leverera svar, utan våga ställa svåra frågor.
Den 14 november har A Clockwork Orange premiär på Backa Teater.