Nya klädmärket Bite vill rikta ett sofistikerat långfinger åt en oschysst modeindustri, och istället skapa något hållbart. På lördag är det dags för lansering i Hagakyrkan, så vi ställde några frågor till grundaren William Lundgren.
Hej William! Hur är läget?
– Hej! Tack, ypperligt. Hur mår du själv?
Bara fint här med. Men du, berätta lite om Bite! Hur började det?
– Bite formades egentligen ur tankar, idéer och visioner om hur vi vill att världen ska se ut. Vi har länge haft en fascination och ett stort intresse för kläder, estetik och uttryck. Samtidigt överensstämde inte branschens nuläge med vår världsbild. Eftersom vi inte var särskilt imponerade över modeindustrins nuläge valde vi helt enkelt att skapa ett eget alternativ som vi själva skulle gå igång på.
Vad finns det för problem i modebranschen?
– Vad är inte problematiskt? Modevärlden brottas med stora problem i sina framställningsprocesser, främst vad gäller hållbarhetsfrågor och mänskliga rättigheter. Exempelvis dör tusentals människor dör varje år kopplat till gifterna i konventionell bomullsindustri. Affärsmodeller baserade på fast fashion orsakar stora miljöproblem. Att gå från ritbord till färdig produkt inom loppet av två veckor är omöjligt utan att kränka människor och miljö.
”Många av modevärldens problem döljs under en välpolerad yta”
Inte gött alls ju.
– Nej, och många av modevärldens problemområden döljs med en vacker och välpolerad yta, ofta med sexism inblandad. Att dölja ett problem med ett nytt, kan åtminstone av vissa anses som lagom sexigt. Vi är inte naiva och har långt ifrån svaret på alla problem, men det behövs definitivt fler aktörer som lyfter problemen.
Vad är det som Bite vill göra annorlunda?
– Vi existerar för att vi vill lyfta ett sofistikerat långfinger åt företag som står stilla och kommer undan med det. Affärsmodellen vi utgår ifrån är framtagen för att på bästa sätt möta de svårigheter som branschen har. Förändringen kommer ta tid och vi är själva långt ifrån där ännu, men vi gör, och ska även fortsättningsvis göra, allt vi kan för att leverera ett alternativ till branschen. I det arbetet har vi idag mängder av människor som är peppade och engagerade. Allt ifrån artister, konstnärer, kreatörer, byråer, art directors till ekonomer och jurister! Det finns massor av människor som både är modeintresserade och samhällsengagerade och som vill se ett mer intellektuellt alternativ.
”Vi jobbar mycket med vackra fall. Sofistikerat och enkelt.”
Ni jobbar mycket med re-design?
– Ja, det är en del av vad vi gör. Vi tror mycket på återbruk och att omfördela resurser. Det är precis som med andra konstformer. Det bästa behöver inte nödvändigtvis vara kreerat 2015. Sannolikt är det tvärt om!
Hur känner man igen ett Bite-plagg?
– Vi jobbar mycket med vackra fall. Sofistikerat och enkelt. Håll även ögonen öppna för en parafras av Olle Eksells kakaoöga. Symbolen är ett alster av den fantastiska konstnären och kreatören Alexandra Andersson som vi samarbetar med.
Lanseringen blir något utöver det vanliga? Berätta!
– Lanseringen är en kommentar till industrin. Att bara visa kläder, applådera och humma med känns lagom intressant. Vi skapar tillsammans med närliggande branscher snarare än att fokusera på vad som förväntas av ett klädmärke.
Låter fint. Tack så mycket för intervjun, och lycka till på lördag!
– Tack själv!