I Fredrik ”Benke” Rydmans version av Tjajkovskijs Svansjön är svanarna prostituerade och trollkarlen en hallick. Men magin är starkare än någonsin! Efter ännu en succéturné genom Europa är ensemblen nu tillbaka i Göteborg, och redo för premiär på Lorensbergsteatern.
Sedan urpremiären 2011 har Fredrik ”Benke” Rydmans streetdance-Svansjön spelats för utsålda hus i Stockholm och Göteborg, hyllats av kritiker och tagit städer som London, Paris och Moskva med storm.
Den klassiska sagan Svansjön har här förlagts till nutid och Tjajkovskij möter streetdance. Istället för trolldom och övernaturliga händelser får Rothbart makt över sin omgivning med hjälp av droger. Svanarna är prostituerade och helt beroende av Rothbarts beskydd och heroinet han förser dem med.
– Den vita pälsen symboliserar klichébilden av en prostituerad och jag tänkte att det är kanske det svanarna är. Det ledde mig vidare till heroinberoende som är en vanlig bakomliggande orsak. Då blir givetvis Rothbart den elaka trollkarlen en pimp, som håller svanarna i sitt grepp med hjälp av drogerna. Sen var det bara att köra, förklarar koreografen Fredrik Rydman.
Begäret till droger och kärlek är centralt i föreställningen – det gäller att ta rätt beslut och våga lita på rätt person. Storyn berättas med med hjälp av danssteg från voguing, hiphop och breaking, och Tjajkovskijs musik samsas med nyskrivna låtar av bland andra Salem Al Fakir, Moneybrother och Adiam Dymott.
Svansjön har premiär på Lorensbergsteatern den 23 februari, och spelas till och med den 6 mars.