Medea är en förtryckt, bespottad kvinna och feminist som reser sig och gör det omöjliga – slaktar patriarkatet, reproduktionen och heteronormen. Nu kommer det klassiska dramat till Atalante i form av föreställningen Medea – it’s a classic, så vi ställde några frågor till initiativtagaren Nadja Hjorton.
Hej Nadja! Hur är läget?
– Bara bra, tack. Kul att vara i Göteborg!
Kul att ha dig här! Har dans alltid varit din grej?
– Nja. Jag började dansa mer när jag gick i nian. Tyckte att det var kul men framförallt gillade jag att vara en del av en grupp. Men sen förstod jag att det att det var världens bästa yrke.
Varför valde du att göra en egen version av Medea?
– Jag letade efter ett format som koreografin kunde förhålla sig till. Har tidigare arbetat med radio på scenen och då även mycket med text. Efter det arbetet kändes det spännande att ta sig an en klassiker. Att utgå från det klassiska dramat – dess funktion, estetik, symbolik och struktur – som ett filter för koreografi och musik. Medea är en pjäs som gjorts i ett stort antal tolkningar och i pjäsen finns många narrativ; den om det kvinnliga offret, den kvinnliga förövaren, den bedragna kvinnan, den desperata kvinnan, den äldre,svikna kvinnan, bitterfittan, den upplysta feministen, invandrarkvinnan, den misslyckade modern, och den psykiskt sjuka.
”Vi vill låta berättelsen eller bilderna skapas hos betraktaren”
– Risken när man väljer en berättelse är att andra berättelser och tolkningar utesluts Jag tyckte det kändes kul att fundera över om det går att skapa stora känslor hos en publik utan att begränsa sig till ETT narrativ, utan låta berättelsen eller bilderna skapas hos betraktaren. Processen med föreställningen har varit mycket kollektiv, jag kom med en utgångspunkt sen har vi arbetat tillsammans – jag, Halla Olafsdottir, Daniel Andersson, Shirley Harthey Ubilla, Britta Persson och Chrisander Brun.
Kommer klassiker som Medea alltid att vara aktuella, tror du?
– Jag tror att folk alltid kommer försöka göra dem aktuella. Jag tycker inte alltid att klassiker som Medea alltid är aktuella.
Det är Britta Persson som gjort musiken? Berätta!
– Britta är en fantastisk musiker som jag arbetat med flera gånger. Hon har en sån sjuk känsla för melodi och musiken i den här föreställningen är bland det bästa hon skrivit tycker jag. Hon har utgått från kören i manuset och arbetat med loopar och repetition. Mycket suggestivt.
Vem ska komma till Atalante och se föreställningen?
– Alla som gillar dans och musik och att spendera tid ihop med andra människor.
Medea – it’s a classic spelas på Atalante den 21 och 22 april, kl 19.00. Mer info och biljetter hittar du här!