Många är vi som drömt om livet på andra sidan av den lilla pölen vid namn Atlanten. Så vi frågade ut en före detta Djungeltrumma, Anna Wester, hur livet i musikbranschen egentligen är.
Hallå Anna! Hur mår du?
– Hej! Jag brände mig precis på mitt kaffe här och det gjorde jätteont, men annars är det bra!
Vem är du?
– Jag är från Göteborg, men bor och jobbar i New York. Jag håller på med musik på olika sätt, både om dagarna och nätterna.
Du är en före detta Djungeltrumma, berätta om vad du har gjort sen du hängde med oss på office!
– Ja exakt! Sedan jag hängde på Djungeltrumman har jag varit en första vända i New York över en sommar, sen flyttade jag till Stockholm och jobbade på Universal Music och dj:ade lite överallt. Nu är jag tillbaka i New York och jobbar på skivbolag.
Du har alltså hamnat i New York – häftigt! Vad gör du där?
– Jag jobbar med marknadsföring på ett skivbolag i Brooklyn.
”Det är inte alltid smärtfritt att som ung tjej försöka ta plats i en bransch där de flesta besluten tas av vita, äldre män.”
Vad gör en på ett skivbolag egentligen?
– Förenklat skulle man kunna säga att ett skivbolag jobbar med en att lansera en färdig produkter, det vill säga en singel, ett album, en EP eller en musikvideo, till exempel. Vi jobbar också med distribution där vi har relationer med plattformar och kanaler där människor konsumerar musik, som radio, olika och streamingtjänster. Vi ser till så att musiken vi jobbar med når ut till så många som möjligt. Sen är en stor del naturligtvis A&R-arbetet, där fokuset ligger på att hitta nya talanger och förvalta de artisterna som man signat. Man skulle på ett sätt kunna säga att skivbolag fungerar lite som riskkapitalister, vi investerar i artister och musiker som vi ser har potential och så lägger vi resurser på att artisten ska bli så bra och framgångsrik som möjligt. Man hjälper helt enkelt artister att få ut sin musik på bästa sätt.
Men du, resan från Göteborg till New York då – hur har den varit?
– Asrolig och svinintensiv. Det är inte alltid smärtfritt att som ung tjej försöka ta plats i en bransch där de flesta besluten tas av vita, äldre män. Men med det sagt tycker jag att man börjar märka, både här och i Sverige, att musikbolag har förstått att vi (unga tjejer) representerar en stor andel av musikkonsumenterna. Vår kompetens, våra åsikter och vårt omdöme blir därmed en viktig del av industrin.
”Lär dig av kritik
och tro på att du kan.”
Det finns många som drömmer om New York och om ett jobb inom musikbranschen… Har du något tips till de som vill men inte riktigt vet hur?
– Se till att få in en första fot, kanske genom en praktik, ett assistentsjobb eller som funktionär på festival, och jobba sedan utifrån det. Var inte kräsen i början, jobba på och visa att du är där för att stanna. Var också beredd på att du måste deala med olika typer av människor, så se till att vara bra på att bemöta olika personligheter. Lär dig av kritik och tro på att du kan. För att jobba utomlands tror jag att man måste vara lite naiv och inte ha så mycket konsekvenstänkande. Det kommer gå åt helvete flera gånger, men man får inte vara rädd för det.
Okej okej, men du – du måste ju ha grym koll då på vilka artister vi bör hålla ett extra öga på under 2016 – vilka namn bör vi lägga på minnet?
– Abra, Kiiara, Jones, Christine and the Queens, Smerz, Elohim, Tkay Maidza, Beau – bara massa gäris!