Låten Young Folks lyfte indietrion Peter Bjorn and John till höga höjder när den släpptes 2006 som singel från deras album Writer’s Block. Nu kommer bandet visslandes till Göteborg den sjätte april med albumet Breaking Point från 2016. Vi har pratat med frontmannen Peter Morén inför spelningen på Nefertiti.
Hur har responsen varit efter att ni släppte ert nya album Breaking Point?
– Bra! Vi har varit runt lite överallt faktiskt. Vi gjorde ett litet nedslag i Brasilien när vi spelade i Sao Paolo. Det är skönt att göra spelningar som innebär att man flyger in, ut och tillbaka för två spelningar. Nu när man är småbarnsförälder känns det som ett bättre alternativ att kunna sätta sig på ett flyg hem efter en konsert och se en dålig film. Stänga av helt enkelt.
Hur kommer det sig att det tog er fem år innan ni släppte ett uppföljningsalbum till Gimme Some?
– Du det undrar jag också! Vi började ganska snart efter vi släppte den skivan med att skriva nytt material för det som skulle komma att bli Breaking Point. Vi drog in massa olika producenter och pillade väldigt mycket på det själva. Det blev lite att vi drog en knut på processen. Vi har annars släppt våra skivor med ett mellanrum på vartannat år ungefär. Varje skiva är ju annorlunda, det går inte att säga riktigt hur lång tid varje kommer ta. Det var en krånglig process, men vi lärde oss väldigt mycket av det.
Det är en ganska stor kontrast mellan designen på era skivor. Vad är tanken bakom det?
– Det är svårt att säga vad tanken bakom är, för det är en stor skillnad på alla våra album. Det har varit olika processer på varenda skiva. Det är bra tror jag, för att man överraskar sig själv. Alla albumtitlar har två ord och tre stavelser och alla omslag har tre föremål. På de första två skivorna var det ganska enkelt faktiskt, det var nämligen oss själva, trion på omslaget. Killen som ligger bakom albumdesignen på Gimme Some heter Jonas Torvestig och han har även gjort omslaget till Breaking Point. Vi pratade om att vi ville göra något lite pop-art-aktigt, och kände senare att vi ville fortsätta på det spåret på Breaking Point.
”Grejen med visslingar är att det alltid har kommit naturligt”
Hur känns det inför er spelning på Nefertiti?
– Det känns kul! Vi har repat lite inför och vi är peppade. Jag har aldrig varit där så det ska bli kul och se hur det ser ut. Vi spelade ju på Way Out West i somras, men vi är ju rätt kända för att inte spela så mycket i Sverige. Nu gör vi oss ett försök och spelar på lite olika ställen, bland annat Stockholm och Linköping.
Vad kan vi förvänta oss av er live?
– Det är ju som det brukar vara, att folk blir lite chockade. Nu ska jag inte säga att alla blir det, men den generella reaktionen när folk ser oss live är en mindre chock. Vi låter inte exakt likadant live som vi gör på våra skivor. När vi kör live bidrar vi med mer energi och det blir lite rockigare. Dock är vi är alla runt 40 år gamla nu, så vi måste ju lägga in lite ballader ibland. Det skulle kännas tråkigt för oss att spela samma låtar varje gång. Det kan bli som två olika konserter om man jämför två av våra gig med varandra.
Hur många låtar har ni visslingar i?
– Kan inte säga riktigt på rak arm hur många låtar, men det är ett par stycken. När vi släppte Breaking Point var det tio år sedan vi släppte Writer’s Block med Young Folks på. Den låten blev känd som låten med visslingar i sig, trots det fanns ett par andra på skivan som också innehöll visslingar. Därför kändes det som en grej att ha visslingar i låten Breaking Point också.
Vad är grejen med visslingar?
– Grejen med visslingar är att det alltid har kommit naturligt. Man kan ofta går runt och vissla på någon melodi eller vissla den i duschen. Det är ett enkelt sätt att använda sig av poppiga melodier, och det här albumet är mycket av en popskiva.