Nu säljs de sista flaskorna av CP-ölen på bolaget. I samma veva presenterar nu gänget bakom succén sin nästa satsning: Retard Beer. Ölen är ett sätt att hacka sig in i det dagliga mediala samtalet, berättar Anders Westgerd från organisationen GIL.
– Som funktionsnedsatt blir du ofta betraktad som klen och jobbig, någon att tycka synd om och som man ska passa sig för att komma för nära, berättar Anders Westgerd.
Han har varit verksamhetsledare för organisationen tio år och är en av de som driver arbetet med GILs (Göteborgskooperativet för Independent Living) olika kampanjer för att förändra situationen för personer med funktionsnedsättningar i samhället.
– Humor är ett sätt för oss att avdramatisera och visa att vi också är kreativa och roliga. Vi har gjort flera kampanjer genom åren, till exempel märkt upp en hel parkering med handikappsplatser och skapat en minnesplats på Järntorget för den mördade gatstenen, Sten. Minnesplatsen väckte såklart massvis med reaktioner och folk blev nyfikna på vad som kunde ha hänt.
Att iscensätta en mordplats var alltså ett sätt att få uppmärksamhet och chans lyfta frågan om tillgänglighet på gatorna i stan. “Eftersom att Göteborgs kommun inte gjorde något, kände vi oss tvungna” skriver GIL på sin hemsida om mordet på Sten.
För fem år sedan lanserade organisationen också CP-ölet för att uppmärksamma situationen på krogar och restauranger i stan, och bara veckor efter att ölen sålt slut släpper de nu nästa: Retard Beer.
– Retard Beer är en spinn-off på Instagramkontot Saidbyretards där funktionsnedsatta personer återger jävligt korkade saker som är sagda av folk med makt och inflytande. Vi vill synas och få folk att fundera på: vem är det som är retard egentligen?
Tips! Releasefest för Retard Beer sker ikväll, 28 juni, på Ogbg!