Annons ↓ Annons ↑

“Livemusik är bättre än sex”

Ingen har hört talas om “The Power of Live” men det är enligt ett pressmeddelande från Live Nation en global studie som har snappat upp trender och beteenden från 22 500 livefans från elva länder inklusive Skandinavien. ”Livemusik är bättre än sex” är en av slutsatserna.

De medverkande är 13-65 år och studien är utförd av forskningsbyrån Culture Co-op i samarbete med LiveNation. Resultaten avslöjar inte överraskande att “livemusik är mer nödvändig än någonsin” i dagens digitala tidsålder. Och att musik “skapar den ultimata kontakten mellan människor”. Vi hade hoppats på “den optimala”, men men.

Hela 71 procent av deltagarna i studien var överens om att de upplevelser som ger dem starkast känsla av liv är kopplade till livemusik. 73 procent av deltagarna uppgav att de nu, mer än någonsin, “vill uppleva det ‘riktiga’ livet snarare än det digitala.”

Här kommer ett axplock av resultaten i studien.
– Många värderar livemusik högre än sex. Resultaten visade att de svarande var 10 procent mer benägna att värdera livemusik högre än sex, enligt studien. Säger de att det stämmer så…
– Musik är mer identitetsskapande än hemstad, politik, ras eller religion. Det enda som är starkare identitetsskapare än musik är vänner, familj och fritidsintressen.
Två tredjedelar av de mellan 13-49 år går på en konsert eller festival om året, de flesta av dem går på fler än så.
– Livemusik främjar relationsskapande och är en utmärkt stämningshöjare. Ett experiment som studerade fans under live-konserter visade att nästan 70 procent av deltagarna gjorde synkroniserade rörelser som framkallar oxytocin, hormonet som underlättar relationsskapande och mänsklig kontakt. Även efter konserten hade deltagarna förbättrat humör jämfört med innan konserten.
Globalt sett är konsertbesökare 4 gånger mer sannolika att vara micro influencers (över 1 000 följare i sociala kanaler) och 121 procent mer benägna att säga att de är mycket inflytelserika bland sina vänner. Skrytsamma jävlar.

Här kan du läsa hela pressmeddelandet.

SPONSRAT: Den svenska spellagen kombinerar nytta med nöje