”Tänk globalt, drick lokalt”. Aldrig har det varit viktigare än nu, när bryggeri- och krogbranscherna drabbas hårt av coronavirusets påverkan. 28 av 34 Göteborgsbryggerier tror att coronaviruset kan leda till konkurs för dem, och därför lanseras nu sajten gbgbeers.se, som ska guida göteborgarna till de lokala alternativen.
I en satsning för att få göteborgarna att supporta de lokala hantverksbryggerierna – men även pubar, barer, krogar och restauranger som serverar lokalt producerad öl – så lanserar man nu sajten gbgbeers.se. På sajten länkar man även till respektive bryggeris sida på systembolaget.se, i den mån de finns där.
– Vi verkar i en hårt reglerad bransch där Systembolaget just nu är vår enda försäljningskanal, en starkt begränsad sådan. Vi har dessutom fått signaler från Systembolaget att de på grund av coronapandemin behöver begränsa sin distribution, vilket kommer att drabba småproducenterna. Därför vädjar vi nu till regeringen att tillåta gårdsförsäljning, om än bara tillfälligt, säger David de Courcy, vd på Spike Brewery och en av initiativtagarna bakom gbgbeers.se.
Hur har Spike Brewery påverkats av pandemin?
– Vi har under två-tre månader fokuserat i princip alla våra resurser på Gbg Beer Week där vi brygger det officiella ölet, vilket är både en stor möjlighet och ära. Det skulle egentligen ha lanserats nästa vecka, men vi tidigarelades släppet och fick ut en del av ölen. Trots det står vi fortfarande med en månads produktion på lager, det är köpstopp på alla restauranger och krogar och folk går inte ut.
Vad hoppas du att sajten och uppropet ska leda till?
– Vi vill få folk att stödja restauranger och krogar. Vi gör vad vi kan för att överleva. Beställa den från Systembolaget, komma till vårt taproom, köpa take away-folköl, sitta på en uteservering, boka ölprovningar. Man vill så klart vara ansvarsfull i de här tiderna, men det handlar till sist om att få folk att köpa vår öl.
Hur påverkar den rådande situationen GBG Beer Week?
– Planen är just nu att köra på. Vi på Spike har ett antal stora event inplanerade, en lanseringsfest på Nefertiti på fredagen, en ipafestival på Lindholmen på lördagen, en grej på bryggeriet på söndagen och ett antal aktiviteter veckan efter. Alla är just nu mer eller mindre osäkra. Vår ambition är att genomföra dem så länge som inte situationen och myndigheternas riktlinjer förändras.
Vad är det bästa Göteborgs kommun kan göra för bryggerierna?
– Kommunen tidigarelade uteserveringarna och det är ett steg framåt, framförallt för restauranger och krogar. Men det bästa de kan göra är att pusha regeringen att tillåta gårdsförsäljning temporärt, det är den enskilda åtgärd som skulle kunna rädda branschen. Systembolaget klarar inte av att göra sitt jobb och en expanderad distribution är inte möjlig just nu. I grund och botten är det en större fråga, om alkohollagarna och hur de är uppbyggda i Sverige. Vi vill ändra det temporärt. Vi har tillstånd och kunskaper kring alkoholförsäljning, vi har produkter, och vi vill ha en möjlighet att överleva. För oss är gårdsförsäljning vägen ur krisen tills den blåser över.