Robin Olsson är nog mer känd som Llama Lloyd som har gjort sig ett namn i såväl Kvillebäcken som resten av Göteborg under de senaste åren. Djungeltrumman tog ett snack med cykelfantasten och kaféägaren och redde ut vad ett alley cat-race egentligen är och pratade om co-working planer.
Hur föddes idéen till att arrangera cykelrace?
– Jag har arrat Slörull i sex år nu, en lugn social cykeltur till olika platser som jag tycker är intressanta, ofta nya verksamheter som öppnat, men vi hann även med Ballograf-fabriken innan den lade ner. För två år sedan tänkte jag att ”ok då, vi kör väl tävling istället”, så då arrangerade jag den #pizzicato1, ett alley cat-race på nationaldagen till det svenskaste vi har: pizzeriorna. Denna katt, som cykelracen kallas, är lite mer hemlig, men som vanligt är det en liten ordvits med i det hela; #kattskiten kör vi med start kl 17.00 2/7 utanför mitt stängda kafé Llama Lloyd. Du behöver en cykel och en smart phone!
Hur bra måste en vara på att cykla för att delta?
– För att vinna första- eller andrapris måste du inte bara vara snabb utan även smart, jag har själv vunnit en katt trots att jag absolut inte är snabbast!
Är det bara Bianchi-cyklister eller kan en lyckas bra med en vanlig gammal cykel?
– Det är som sagt minst lika viktigt hur du använder hjärnan som benen, men hjärnan jobbar ju bäst om livet rullar på bra!
Vad tycker du om Göteborgs som cykelstad?
– Göteborg har ett ambitiöst cykelprogram — som inte följs. Massbilismen är en integrerad del av alla boomers till tjänstemän på trafikkontoret. Så länge de inte vågar plocka gatuparkeringar och bygga separerade cykelbanor och menar att barn ska cykla mitt i ett körfält med livsfarliga bilister kommer det nog tyvärr placeras ut fler Ghost Bikes (en vitmålad cykel som cyklister sätter upp som minnesmärken där en cyklist dött, senast en kille på kommungränsen mot Lerum), nästa kanske behöver vara en barncykel. Så i korthet: bra på pappret, bedrövligt i praktiskt utförande. En ljuspunkt är att de nya Styr & Ställ-cyklarna står och väntar på att alla nya stationer ska bli klara. Det nya systemet har stationer från Brunnsbo i norr till Åbro industriområde i södra Mölndal. Ursprungsplanerna var att det skulle sträcka sig upp till Backa eller till och med Kärra, men ja, jag är personligen glad för att folk snart kan parkera vid Kvilletorget!
Vad har du för sommarplaner?
– Jag jobbar på att öppna ett co-workingspace mitt emot kafé Llama Lloyd som jag önskar att det ska bli safe att hålla öppet snart! Ska vi jobba tillsammans framöver?
Berätta mer om ditt co-workingspace, vilka hoppas du söker sig dit?
– Åh, co-workingspacet! Jag skapade kafé Llama Lloyd utefter hur jag ville att en perfekt arbetsdag skulle se ut, men jag glömde bort att jag vill ha kollegor, så egentligen är det det som jag vill skapa med co-workingspacet mitt emot kafét: en perfekt arbetsplats för de som främst behöver en bra internetuppkoppling och ett gött sammanhang för att göra ett bra jobb. Jag hoppas att det är roliga människor i en salig blandning, precis som Jane Jacobs tror jag på att blanda!
Jag såg även att det ingår lunch och kaffe, kommer det ens att kännas som en arbetsplats eller lär folk mer eller mindre flytta in?
– Ja, tanken är att co-workingspacet är tingat till arbete – du behöver inte ens funderar på var du ska luncha och att kafét är den roliga pausplatsen där du aldrig vet vem du träffar över en kopp svart eller din sopplunch! Om du verkligen vill få nåt gjort lämnar du din tidstjuv till mobil hos mig på fiket! Det finns fyra fasta platser, bara att dunka in en intresseanmälan på llamalloyd.se/coworkingspace.