Att marknadsföra ett företag kan vara en riktig utmaning. Vilka vägar ska man gå och vilka kanaler ska man välja? Hur viktigt är det med nätverkande och varför är LinkedIn så populärt? Det finns massor av frågor som kan dyka upp för den som funderar på hur den ska lösa företagets marknadsföring på bästa sätt.
Digital marknadsföring
Det har blivit allt mer populärt med digital marknadsföring på senare år. Det kan handla om sociala medier, Google-optimering eller annan typ av digital marknadsföring. Att marknadsföra sig på nätet har många fördelar. Allt fler människor spenderar allt mer tid på nätet. Så det finns all anledning för företaget att fundera över sin digitala närvaro.
Mer traditionell marknadsföring
Mer traditionell marknadsföring handlar ofta om att träffa folk och nätverka. Det kan också gå ut på att dela ut profilprodukter som nyckelband med tryck, USB-minnen, kepsar eller liknande. Även det finns det många fördelar med. Det är trots allt de fysiska mötena som betyder mest för folk när det handlar om att bygga upp ett förtroende.
Genom att besöka mässor, träffa potentiella kunder och dela ut profilprodukter har du stora möjligheter att bygga upp en kundkrets och sprida kunskapen om ditt varumärke.
Att bygga ett starkt varumärke
Det krävs en hel del för att bygga ett starkt varumärke. Många tar hjälp av reklambyråer eller andra konsulter för att bygga upp ett varumärke. Det handlar om att hitta kärnan i företagets verksamhet och fundera på hur den ska förmedlas.
Med hjälp av en marknadsplan och en strategi är det möjligt att bygga en konsekvent och långsiktig marknadsföring som verkligen ger resultat.
Det är också viktigt att följa upp och utvärdera de marknadsföringsinsatser som genomförs. För hur ska du annars kunna veta om din strategi och din plan har varit bra?
Bygg upp ett starkt nätverk
Till sist vill vi tipsa om att bygga upp ett stort och starkt nätverk med både kunder och samarbetspartners. Det kan du göra med hjälp av såväl LinkedIn som fysiska besök på mässor. Det gäller att ta många kontakter och att inte vara rädd för att vara social.
De mest framgångsrika företagarna är ofta spirituella och charmerande personer som har en förmåga att övertyga folk om att en idé, en produkt eller en tjänst är bra. Det gäller att vara bra på retorik och att kunna föra sig i olika sammanhang. Att prata med “bonden på bondens vis” och med “de visa på latin”.
Genom att vara med på Facebook, LinkedIn, Instagram och andra plattformar kan du öka din digitala närvaro och skapa kontakt med många människor. Det gäller att vara utåtriktad och säljande, men ändå inte tjatig eller alltför säljande i sitt sätt att vara.
Lycka till med marknadsföringen av ditt företag! Bygg upp en bra hemsida, en rejäl närvaro i sociala medier – komplettera det med fysiska besök på mässor och dela gärna ut profilprodukter med företagets logga på. När du har en plan och en strategi för hur det hela ska gå till kommer det gå bra.