Det är ingen hemlighet, 2020 har varit ett år med att stanna inomhus, missa möjligheter och planer och spendera en hel del tid kring dem vi lever med – även om det bara är vi själva.
Under denna tuffa period har videospel visat sina kraftfulla sanna färger. Spelarnas antal förstärktes också av Världshälsoorganisationen som uppmuntrade dem i karantän eller låsning att engagera sig i mediet. Detta ledde till initiativ som ”Spela en del tillsammans” som lyfter fram mediumets förmåga att låta spelare interagera socialt och samtidigt hålla det viktiga avståndet för att inte sprida viruset.
Som ett resultat verkar det som om fler av oss än vanligt engagerar sig i mediet med den amerikanska tjänsteleverantören Verizon som rapporterar att spel ökade med 75% i deras nätverk under den första veckan av massisolering.
Men det har varit en spelväxlare för många spelare; låt oss ta en titt på varför.
Mental stimulering
Det säger sig självt att spel kan vara ett av de mest engagerande och stimulerande medierna. Oavsett om det är korta, kortfattade upplevelser som indiepuzzlaren Antichamber, snabba online-titlar som Overwatch eller långformade titlar från Assassin’s Creed: Valhalla till World of Warcraft.
Spel har en otrolig förmåga att engagera sinnet, fantasin och reflexerna samtidigt som de matar oss med vårt omättliga behov av berättelser. Utöver genomsnittliga spelare ger spel också omedelbar och varierande stimulering för ungdomar – ofta till och med som fantastiska pedagogiska verktyg.
Denna förmåga att engagera sina spelare innebär att spel lyckas fördjupa spelare i upplevelser som passerar tiden och samtidigt skörda frukterna av svepande berättelser eller dopamininfunderade segrar.
Kort sagt, att hålla människor energiska medan de är låsta inom samma fyra väggar har varit en oerhört viktig roll som videospel har spelat under 2020.
För människor samman
Socialisering online
Möjligheten för många individer över hela världen att delta i onlinespel har inneburit att de har kunnat ha roliga och energiska upplevelser med vänner över hela luftvågen. Från partyspel till MMO: er har denna förmåga för internetspel att ge spelare delade upplevelser gjort ett år av ”social distansering” lite mer socialt och mindre avlägset.
Utöver att interagera med dem vi känner, med onlinegrupper som är uppblåsta, har 2020 varit ett år för att gå med i nya onlinegrupper och få nya onlinevänner.
En sådan syn har uppmuntrats aktivt av otaliga spelorgan. Bobby Kotick, VD för Activision Blizzard har sagt ”Det har aldrig varit mer kritiskt att se till att människor förblir säkert anslutna till varandra. Spel är den perfekta plattformen eftersom de förbinder människor genom linsen av glädje, syfte och mening. Vi är stolta över att delta i ett sådant värdefullt och nödvändigt initiativ ”.
Spelar som en familj
Att hålla det närmare hemmet, de som bor med föräldrar, barn, syskon eller hemmafruar har sannolikt också delat åtminstone en handfull spelupplevelser med dem som bor runt dem. För mig manifesterades detta som att jag introducerade min far till en handfull nya spel – både på en bildskärm och i VR – och utvidgade hans kunskap, interaktion och uppskattning av mediet i processen.
Men vi behöver inte diskutera spelets potential för att föra samman människor i lokalt multiplayer – för nu är jag säker på att vi alla har upplevt det undret från första hand.
Det är tydligt att när blockeringar och karantäner fortsätter in i det nya året kommer miljontals människor runt om i världen att fortsätta att dra nytta av att spela spel – oavsett om det är att fördjupa sig i en interaktiv berättelse eller ha ett uns kul online med vänner.
Om du spenderar mycket tid på onlinespel dessa dagar, varför inte överväga att komma vidare genom att ta hand om några extra Runescape-guldbitar, föremål eller till och med kraftnivelleringstjänster – du kan hitta allt och mer på Eldorado.