I slutet av sensommaren öppnade Skeppet Gbg upp sin verksamhet vid Stigbergstorget i Sjömanskyrkans lokaler. Nu står de redo att forma en helt ny kulturscen med sina egna erfarenheter från musikbranschen som utgångspunkt.
Det är ett virrvarr av skolelever som framför en välkomstkonsert nere på Skeppet Gbg:s scen, byggarbetare och liv och rörelse i Sjömanskyrkans lokaler under fredagseftermiddagen. Pär Hagström, som driver Skeppet Gbg tillsammans med sin partner Jenny Roos, är musikproducent i grunden men har många strängar på sin lyra. Utöver sitt personliga musikprojekt har han arbetat med komposition för teatrar men även beställningar för musik till reklam, tv och film.
– Både jag och Jenny en bakgrund som turnerande band, vi har haft olika bandprojekt ihop och spelat mycket. Det var nog egentligen under den eran som visionen om att ha en egen scen började växa fram.
De båda har spelat mycket i södra Europa och har hämtat inspiration från sina turné-erfarenheter och under de senaste decenniet började idén om vad de ville skapa att växa fram.
– När snacket började gå om att Sjömanskyrkan kanske skulle säljas var vi snabba på att ta oss hit och kolla på lokalen. Vi insåg ganska snart att det här skulle kunna bli en nice hub där vi både kunde ha en studio, en live scen och en liten restaurang som känns som ett sådant ställe som vi själva gillar att komma till när vi har varit ute och spelat. Det har hela tiden varit den målbilden vi har haft. Sedan får vi se hur det går, men det känns som att förutsättningarna är goda.
Skeppet Gbg har ett ganska så unikt upplägg i hur verksamheten är utformad. Här finns både studiolokaler och en scen där de har plats för 150 sittplatser och 300 personer vid stående publik.
– Det känns ganska fullt om det är fullsatt i en sådan salong, men det är fortfarande rätt intimt. Om man frågar mig så är det den optimala storleken på en klubbscen. Sedan hoppas vi att det kommer att bli en ganska hög omsättning på band och artister som kommer hit. Vi hoppas att det är många som får nys om studion och att det sås många olika frön om samarbeten.
Utöver scenen och studiorummen kommer de även att öppna en bistro som håller öppet under konsertkvällarna. Pär säger dock att de är ganska ”gröna” när det kommer till att driva restaurang.
– Restaurangen kommer att vara öppen halva veckan ungefär. Ska du ha bar så måste du servera mat och om vi då ändå måste öppna en restaurang så vill vi att den ska vara bra såklart. Man vill inte servera vad som helst bara för att. Så det blir en ganska stor utmaning att försöka få till det där för vi har varken skillsen eller tiden. All vår tid går åt till att sköta bokningar, programläggning och studion för att konsertverksamheten ska funka. Så just nu är vi på jakt efter en kökschef och en kock så att vi kan putta igång den där verksamheten. Vi hoppas att det ska bli en riktigt trevlig liten restaurang med bra mat. Det är kul om det kan vara lite bättre än kvarterskrogar men samtidigt inte flott så att det blir för dyrt och folk inte kommer hit.
Till en början har de löst restaurangverksamheten med att ta in catering och hjälp från vänner och Pär berättar att de även kommer att ta in gästkockar framöver medan de arbetar fram ett slutgiltigt koncept.
– Varje gång det är en konsert så kommer det gå att äta någonting. Men det är skitsvårt att säga när vi kommer att ha ett fast koncept med meny. Kan vi ha det på plats vid årsskiftet så är vi glada. Sen vet man aldrig, det kan gå fortare men det kan ta längre tid också. Vi har märkt att det är en brist på kockar nu, det är jättemånga som har skolat om sig eller börjat med annat under pandemin. Det var en sådan grej som var svår att förutse.
Skeppet Gbg har som ambition att erbjuda en genremässig bredd på scen men även i form av uttryckssätt. Pär berättar att de har som plan att hålla såväl filmvisningar som samtalskvällar och dans- och teaterföreställningar framöver utöver den vanliga konsertverksamheten.
– Vi tänker att det ska vara som ett kulturhus. Det ska vara ett brett urval men med hög kvalitet. Vi kommer att sätta ett eget program, Skeppet-programmet, men vi har redan nu börjat sammarbeta med ett gäng externa arrangörer. De hyr in sig i våra lokaler och kör sin grej.
– Vi har tänkt ganska mycket på att Majorna är rätt mycket av en liten ankdam också. Det är sjukt segregerat i Göteborg så vi vill ju på något sätt jobba aktivt för att inte enbart rikta oss till indie-kidsen i Majorna.
På våningen ovanför scenområdet finns olika studiorum med utsikt över hamninloppet. Här hyr både permanenta hyresgäster och musiker som arbetar på kortare projekt in sig.
– Det skulle vara kul om det är ett band eller en artist som är här och spelar in under en vecka och så kanske den vill testa lite idéer live på scenen under kvällen. Då kan man bjuda in lite publik. Jag ser framför mig att det skulle kunna vara hur mysigt som helst.
– Sedan kan man ha releasefest här. Först spela in sitt album och sedan ha en releasefest på samma ställe, det kan vara ganska kul. Jag och Jenny har också ett vilande skivbolag, om det blir ett högt tryck så kanske vi vevar igång det igen och släpper grejer, men då kanske vi ska byta label till Skeppet.