Att bygga sitt varumärke är inte alltid lätt. Beroende på i vilken bransch du är verksam i kan det vara olika svårt för att nå fram och skapa en medvetenhet om just ditt varumärke. En av de branscher som kan vara lite extra klurig är matbranschen.
Matprodukter, kockar, restauranger och andra segment av den här branschen kanske lätt fastnar i de mer traditionella marknadsföringsstrategierna som tv-reklam och reklamblad, men det finns faktiskt en strategi som kan vara värt att titta lite närmre på – merchandise marketing.
Vill man exponera sitt varumärke så finns det företag online som hjälper dig med att trycka upp egen merch. En av de bästa är Camaloon. De har ett väldigt stort utbud till förmånliga priser, och de har dessutom väldigt snabba leveranstider.
I den här artikeln ska vi kolla lite närmre på varumärken som har lyckats med merch inom matbranschen och varför det kan vara värt att testa!
Vad är merchandise marketing?
Merchandise marketing är en marknadsföringsstrategi som går ut på att skapa en medvetenhet och kundlojalitet för ett varumärke med hjälp av produkter som till exempel t-shirts, muggar och nyckelringar m.m. Man visar upp varumärket med hjälp av olika produkter helt enkelt.
Man ska däremot inte tro att det bara är att trycka upp ett antal t-shirts med en logga på och sen “är det klart”, utan det krävs förstås en genomtänkt strategi om hur man ska använda de här produkterna.
Det kan man göra genom att ge bort merch till existerande eller potentiella kunder på till exempel mässor, ordna tävlingar där merch är priset och så vidare. Man kan också starta en butik online där man säljer sin merch.
Exempel på lyckad merch inom matbranschen
Det finns många varumärken inom matbranschen där man har lyckats med att marknadsföra sig på det här sättet. Det är intre bara livsmedelsmärken som har lyckats med det här, utan det finns ocks bra exempel där till exempel kockar och restauranger på ett framgångsrikt sätt har ökat medvetenhet hos kunderna genom att satsa på merch.
Här visar vi tre kända exempel som du säkert har sett någon gång:
Coca Cola
Coca Cola är nog ett av de varumärken som tidigast insåg hur viktigt det kan vara med merch. Redan så tidigt som 1891 tryckte de upp kalendrar med sin logga på, och de blev väldigt populära. Resten är, som man brukar säga, historia. Idag kan du köpa nästan vad som helst med Coca Cola-loggan på.
Jamie Oliver
Den kände tv-kocken har efter sin succé på tv skapat sig ett varumärke som säljer allt från stekpannor till förkläden. På det sättet blir han en del av många människors vardag, ett otroligt smart sätt att utnyttja merchandise marketing på!
McDonald’s
Världens mest kända restaurangkedja började med merchandise redan på 60-talet, och har sedan dess lyckats riktigt bra med sin strategi. Många barn världen över har säkert en McDonald’s pryl någonstans i gömmorna som de har fått med ett Happy Meal, plus att man idag kan köpa allt från t-shirts till paraplyer i deras webbshop.