Driver du ett lokalt företag? Är ditt företag baserat på kunder från närområdet? Är du en franchisetagare? Lokal marknadsföring är relevant för många – om inte alla. Gör det rätt så kommer du att uppleva hur fler människor runt omkring dig får upp ögonen för dig, ditt företag och viktigast av allt – vad du har att erbjuda.
Viktigt: I den här guiden kommer vi att prata om digital marknadsföring, inte den traditionella sorten som involverar Gatupratare.
Vad kan lokal marknadsföring göra för dig?
Lokal marknadsföring är en komplex sak, men om du vågar läsa på på vägen så vågar jag nästan garantera dig att du kan gå härifrån med en eller flera av följande saker:
- Kunskap och förståelse för lokal marknadsföring
- Verktyg för att utveckla din verksamhet i ditt närområde
- Starthjälp för dig som är ny på området
- Tips och tricks som är redo att gå
- Fler kunder från ditt närområde
Om du till exempel har ett leasingbolag som erbjuder bilar till din närmiljö kan det vara en fördel att gå på mindre sökord som ”leasing köpenhamn” eller ”leasing aarhus”. Även om utdelningen är mindre än ranking # 1 på ”leasing”, kom ihåg att det är mycket mindre konkurrens på de små sökorden. Du kommer därför snabbare till vettiga platser och få igång din verksamhet
Hur du optimerar din webbplats för lokala sökningar/besökare
- Investera i innehåll och åter innehåll! Om du inte har en blogg har du kanske tänkt att det är för att den inte är relevant för dig. Tänk om. En blogg är relevant för de flesta företag och kan användas på många sätt, så länge du är lite kreativ. För varje blogginlägg du skriver uppstår ett annat gränssnitt mellan dig och dina potentiella kunder. Blogginlägget ska handla om något relevant som dina potentiella kunder kanske söker efter på Google. Ju fler blogginlägg, desto större exponering och desto bättre resultat.
- Skapa lokala förutsättningar/kopplingar Om du säljer skruvmejslar, prata med någon i ditt närområde som säljer skruvar. På så sätt skapar du en koppling till näringslivet i ditt område (Nätverk är allt), men med det senaste samarbetet kan du också skapa otroligt värdefullt innehåll, till nytta för alla parter. Ni kan nå varandras kunder utan att det kostar er något, eller behöver förstöra er verksamhet, och samtidigt ge era gemensamma kunder en helhetslösning. Och win-win (vinn?)
- Registrera ditt företag ”Google My Business” Om du inte redan är registrerad bör du göra det NU ! På så sätt säkerställer du att du hittas på till exempel Google Maps-sökningar, och att du kommer fram när en potentiell kund gör en lokal sökning, som jag har gjort i exemplet nedan:
- Skapa undersidor för varje ort Om ditt företag har flera orter (eventuellt en franchise) kan det vara aktuellt att skapa en undersida på din hemsida för varje ort. Återigen låter det potentiella kunder hitta dig på Google-sökningar, men kan också användas för att ge värdefull information som öppettider, information osv.
- Berätta vem du är
Om du är ett lokalt företag och lever av ditt lokala område – berätta det dock! Se till att din företagsadress, telefonnummer och annan viktig information är tydlig. - Optimera din webbplats för mobila enheter
Lokala sökningar och mobila enheter (smarttelefoner, surfplattor etc.) går ofta hand i hand. De flesta kollar ditt företags recensioner, adress och beskrivning från sin telefon och det är därför viktigt att din hemsida är optimerad för just det. Mobiloptimering kallas också för ”en responsiv webbplats”.