Man skulle utan överdrift kunna säga att internet och sociala medier har revolutionerat musikindustrin, och i synnerhet den elektroniska musikscenen. Musikstilen som numera kallas EDM (Electronic dance music), består av en mängd olika subgenrer med otaliga variationer på dessa. Allt från Techno och trance till deephouse, dubstep, tech-house, kombinationer därav och allt däremellan.
Den ofta underjordiska musiken spreds tidigare genom tolvtums vinylsinglar släppta på obskyra skivbolag och spelade på mörka techno- eller houseklubbar. Nu har den dock blivit tillgänglig på varje dator, smarttelefon och surfplatta för hela världen och sprids med ljusets hastighet till nya lyssnare tack vare Instagram, TikTok och Snapchat. För DJ:s och elektroniska musikproducenter är det nu lättare än någonsin att bli uppmärksammade och få sin musik hörda tack vare de globala sociala mediekanalerna.
Musikstilen för en stor elektronisk generation
Elektronisk musik är inte längre en perifer musikstil för undergroundklubbar och obskyra svartklubbar där de elektroniska subkulturerna har kunnat få utlopp för sina musikaliska uttryck. Stora medieföretag och traditionella skivbolag har slutligen accepterat att denna musikstil är här för att stanna. Genren har tagit ledningen och blivit en av de ledande globala musikstilarna. Elektronisk musik har blivit en viktig del av den nya generationens livsstil, och det är inte svårt att se varför – det ger dem möjlighet att uttrycka sig själva genom en tillgängligt och uppskattad musik som är lättillgänglig både för lyssnaren och producenten.
Den grupp som allra lättast har tagit till sig den elektroniska musiken och varit drivande i dess tillväxt är generationen som föddes runt och efter millennieskiftet, de så kallade zoomers eller Generation Z. De har mer eller mindre vuxit upp med både elektronisk musik och sociala medier som ett naturligt inslag i deras mediekonsumtion och hjälpt genren att nå den stora publiken och de stora arenorna. Den nya generationens lyssnare har en stor kärlek till den elektroniska musiken, och många av dagens största EDM-hits kommer att ses tillbaka på som nostalgiska ungdomsminnen hos en hel generation.
Digital revolution inom produktion och distribution av elektronisk musik
Musikbranschen har också fått erkänna sig besegrad av de nya publicerings- och distributionssätten som streaming och sociala medier har bidragit till. Plattformar som Spotify, Apple Music och Tidal har skapat en enkel och inkomstbringande publiceringsmetod för artisterna. Genom att dela sina låtar, remixar och produktioner på sociala medier och streamingappar kan artisterna skapa ett stort publikt intresse och bygga en följarskara snabbare än någonsin.
Den stora explosionen av elektronisk musik som har skett på sociala medier har gett upphov till en helt ny publik och har också spelat en stor roll i att allt fler fått upp ögonen för att själva skapa elektronisk musik. Dagens elektroniska artister konkurrerar på mer jämlika villkor än tidigare om att föra ut sin musik till folket. Den tidigare hårdvarubaserade produktionen med synthar, trummaskiner och analoga samplers har blivit både billigare och tekniskt mindre komplicerad tack vare ny mjukvara och digitala maskiner som inte kostar en förmögenhet att skaffa. Nu kan vem som helst producera elektronisk musik på sin laptop tillsammans med ett par kvalitetshörlurar och ett externt ljudkort.
Tiden är förbi då en DJ behövde jobba sig upp i klubbvärlden genom att spela för småpengar på ljusskygga barer och svartklubbar för att kunna bygga upp sin karriär och eventuellt efter åratal av slit få spela i de populära DJ-båsen. Den elektroniska musikgenren har smidigare än andra anpassat sig till den digitala världen, både inom produktion, distribution och i lyssnarledet. Numera kan en producent eller DJ bygga sin karriär genom att skapa musik och content från sin sovrumsstudio och publicera på Youtube, Soundcloud eller TikTok för att få sin följarskara att gunga till de taktfasta trummorna och de funkiga basgångarna.
Den elektroniska musikens utveckling från underjord till mainstream
Under 2010-talet gick genren från att vara relativt perifer till att slå igenom hos de stora massorna tack vare Avicii, Calvin Harris och Deadmau5 glada och kommersiellt mer gångbara sound. Dessa elektroniska superstjärnor flyttade den elektroniska musiken från klubbarna till fullsatta arenor och en hel generation blev som förtrollade av den unika ljudbilden. EDM blev den tongivande musikstilen för denna generation, liknande proggen under 70-talet, synthpopen under 80-talet och rock & rollen under 50-talet. Musiken som skapats i datorprogram med hjälp av synthesizers, samplers, trummaskiner och andra elektroniska instrument blev större än någonsin.
Genren erbjuder ett brett spektrum av olika stilar, från house och techno till dubstep och drum & bass. Det finns många olika sätt att uppleva musiken på, från att lyssna hemma till att gå på klubbar och stora elektroniska musikfestivaler med dussintals stora akter. De olika musikstilarna fungerar lika bra på en svettig och mörk technokällare som på träningspasset eller löprundan. Det är många som velat ta det ett steg längre och har börjat producera sin egen musik med hjälp av moderna musikprogram som vem som helst kan ladda ner på sin laptop. En annan bransch där aktiviteten till stor del flyttat är spelmarknaden och onlinecasinon. Där har den elektroniska revolutionen lett till en mängd spelsajter som lyllo casino där casinospel blivit lätt tillgängligt från vilken dator, surfplatta eller smartphone som helst.
Hur internet påverkat den elektroniska musikens räckvidd
Den elektroniska musikens popularitet har ökat dramatiskt under en längre tid tack vare internet. Det började först med Myspace på det tidiga 00-talet och fortsatte med Youtube och Soundcloud några år senare. Dessa blev till viktiga plattformar för att snabbt och brett kunna publicera sin musik utan inblandning av skivbolag eller andra mellanhänder. Något som tidigare varit otänkbart, då både publicering och distribution av musik kontrollerades av stora mediekoncerner och skivbolag.
Ett par år efter Youtubes genombrott kom streamingtjänsten Spotify, som har ökat de elektroniska artisternas räckvidd och inflytande enormt. Spotify har på ett sätt ersatt både radion och skivbolaget, eftersom en artist kan både släppa och och sprida sin musik på plattformen. En musiker kan producera en elektronisk låt hemma eller under en resa på sin laptop och snabbt publicera på Spotify och få ett stort genomslag genom betald eller organisk marknadsföring på andra sociala medier. Sociala medier har gjort det möjligt för artister att nå ut till en större publik och skapa en global följarbas. Det har också gjort det lättare för fansen att hitta nya artister och upptäcka olika typer av musik som de kanske inte hade hittat annars.
Sociala medier och marknadsföring för en digital era inom musiken
Genom att använda sociala medier kan artister dela och marknadsföra sina låtar, videor och liveuppträdanden, vilket ger dem en långt större exponering än vad som varit möjligt tidigare, särskilt för independentartister och skivbolag. Att marknadsföra sig genom betalda annonser på sociala medier har blivit ett ekonomiskt hållbart sätt för mindre artister att bygga sin karriär och skivbolag att skaffa fler lyssnare. Det är nästan så att det blivit ett måste att marknadsföra sig för att synas och höras. Den nya musiken publiceras genom de sociala mediernas reklamverktyg och dyker upp i användarens flöde som ett naturligt inslag.
Under de senaste åren har framförallt TikTok lett till en explosion av elektronisk och annan typ av musik. En låt som används som bakgrund till ett videoklipp som blir viralt kan kickstarta en DJ eller en producents hela karriär. Genom de sociala medierna kan fansen också delta i diskussioner om sina favoritartister, dela sina egna remixer av låtar eller skapa egna evenemang baserade på den typ av musik de som är deras favorit. Allt detta har lett till en enorm ökning av populariteten och acceptansen för elektronisk musik runt om i världen.
Vilken betydelse har YouTube haft för spridningen av elektronisk musik?
Googles videoplattform YouTube har haft en enorm betydelse för spridningen av elektronisk musik till en större publik över hela världen. Videoplattformen som skapades 2005 och blivit en supermakt inom den globala mediekonsumtionen kan användas av vilken privatperson, DJ, producent eller skivlabel som helst för att sprida ny musik, konserter, vloggar eller intervjuer.
Den tidigare självklara TV-kanalen för musik som var MTV har reducerats till en kanal som bara visar dokusåpor. Samtidigt har Youtube blivit den främsta för artister och skivbolag att släppa nya musikvideor. Den nya distributionskanalen har ändrat stilen och innehållet på musikvideorna för att passa dagens enorma utbud och nya konsumtionsmönster. Innehållet på Youtube måste fånga intresset snabbt och vara visuellt slagkraftigt. Dagarna är förbi då tittarna satt i timmar framför TV:n i väntan på att deras favoritvideo skulle dyka upp på skärmen. Nu kan vem som helst välja att se sin favoritvideo från var som helst och när som helst bara ett fåtal klick bort.
Möjligheterna att synas och skapa en följarbas på Youtube är oändliga och backas dessutom upp av möjligheten till intäkter baserat på antal visningar. Det om något är definitionen av Win-win! Youtube som intäktskälla har gjort det möjligt för artister att nå ut till miljontals lyssnare över alla kontinenter, och det har även gett dem möjlighet att skapa en global fanbas. Genom YouTube kan artister ladda upp sina låtar och videor, vilket ger dem stora möjligheter att marknadsföra sig själva och sin musik.
Ökade möjligheter med artisters skapande av nytt innehåll
Att ladda upp hela liveset som framförs inför rullande kameror och streamas live har blivit stort tack vare DJ-sessions som Boiler Room och har nu blivit ett populärt sätt för artister att kunna sprida sina liveset istället för att begränsa sig till enstaka singlar, album och traditionella mixtapes. Liveset online har även gjort det mycket enklare för fans att hitta nya artister och låtar som de kanske inte hade hittat annars tack vare magiska algoritmer som presenterar användaren med ny musik och nya videor baserat på tittarvanor och andra användares preferenser för liknande innehåll. Youtube har bidragit stort genom att ge artisterna stora möjligheter att interagera med sina fans genom live-streaming, chattar och länkar till andra sociala medier.
Artisternas innehåll på Youtube är dessutom en viktig inkomstkälla, då det genom plattformens reklamlösningar går att generera stora intäkter baserat på antalet följare och visningar, samt försäljning av limiterade fysiska skivsläpp och merch. Det ger dessutom artisten en bredare möjlighet för intäktsgenerering då inte bara musiken, utan även vloggar, videor från artistens spelningar och annan typ av content plötsligt blivit inkomstbringande. Allt detta har bidragit till den explosion av elektronisk musik som gör att den elektroniska musiken i högre grad än andra traditionella genrer nu finns fullt tillgänglig på plattformar som Youtube tillsammans med Spotify, Apple Music, Tidal, och SoundCloud.
Revolutionerande sociala medier för en elektronisk musikvärld
Sociala medier har revolutionerat den musikaliska världen och fått elektronisk musik att explodera till aldrig förr anade höjder. Fler och fler artister, producenter och DJs använder plattformar som YouTube, Instagram och Spotify för att nå en större publik. Vad är det bästa med denna nya ålder inom elektronisk musik? Det måste vara tillgängligheten och utbudet som har gjort genren till ett av de mest demokratiska, då alla kan både konsumera och producera musiken med relativt små medel.
Att själv kunna publicera och distribuera musiken digitalt är inget annat än en revolution inom en musikstil som alltid varit känd för att gå sin egen väg och inte kompromissa med normen. I fallet med elektronisk musik är det normen som har fått ändra på sig och alla större musikinstitutioner och företag kunde till slut inte fortsätta att ignorera den digitala musikstilen.
Det bästa med den här nya åldern av elektronisk musik är att det finns många olika sorters musik som man kan utforska och upptäcka. Man kan lyssna på allt från experimentell EDM till orkestermusik och allt däremellan. Sociala medier har gjort det möjligt för artister att ladda upp sin musik direkt, vilket ger dem större kontroll över sin karriär. Det har också gett fansen möjlighet att ta del av ny musik direkt från artistens egna kanaler. Upptäck den elektroniska musiken om du redan inte har gjort det.
Som sagt så är möjligheterna oändliga för att lyssna på elektronisk musik. Varför inte börja med en noga sammansatt spellista som Spotify gjort i samarbete med en artist eller en DJ, eller en live mixtape på Soundcloud. Eller ännu bättre, en liveinspelning från ett DJ-set på Youtube där du kan både höra den fantastiska musiken och se den elektriska stämningen utspela sig i dess naturliga klubbmiljö!