Vi borde vara stoltare över Sveriges plats inom e-sporten

E-sport är världens snabbast växande sport, inte minst i Sverige där den genomgått en helt unik resa de senaste åren. Det som tidigare sågs som subkultur är sedan länge folkligt förankrat. Redan 2012 kunde finalmatcher från DreamHack – världens största LAN-party i Jönköping – ses live i SVT2. Aftonbladet slog sitt dittills största tittarrekord när de sände e-sportturneringen, en siffra som överträffade intresset för kronprinsessbröllopet året innan. Ordet “e-sport” gjorde entré i Språkrådets nyordslista 2013 och finns idag som linjeval på flera svenska gymnasier. 

 

Många konservativa som menar att sport kräver tunga lyft och andetag rynkar säkert på näsan inför den enorma expansionen av sport på nätet, men jag menar att detta är något alldeles fantastiskt; är det inte virke nog till stolthet att Sverige är världsledande inom en sport som varje vecka ses av flera hundra miljoner åskådare? 

 

Till skillnad från fotbollen, där vi än idag talar om Thomas Ravellis räddningar 94, har svenska spelare alltid tillhört världseliten på den internationella e-sportsscenen. Mätt i vunna prispengar är Sverige faktiskt fjärde bäst i världen med totalt omkring 170 miljoner kronor inspelade av svenska lag. Inom flera av de största spelen har blågula framgångar satt avtryck i paritet med 80-talets fotbolls-Brasilien. Hur kan man inte vara stolt över det?

 

Det handlar inte heller bara om patriotisk glädje, om än det väger tungt. För den som står obrydd inför e-sporten finns en rad andra positiva effekter att peka mot. I Sverige har e-sporten, eller snarare – Sveriges dominanta position inom den – blivit till en betydande ekonomisk kraft. 

 

Stora evenemang anordnas runtom i Sverige, något som skapar intäkter för kommuner och lokala företag. DreamHack i Jönköping, som startade som ett litet LAN-party på 1990-talet, har vuxit till ett jättearrangemang som slår ned två gånger om året. Under DreamHack Winter 2019, då festivalen firade 25 år, lockades omkring 50 000 besökare till Elmia-mässan. Världsstjärnor inom e-sport deltog och miljontals fans följde turneringarna via online-sändningar. Evenemanget är inte bara ett nöje utan också en ekonomisk motor för regionen – under en enda DreamHack-helg genererar besökarna tiotals miljoner kronor i turistekonomisk omsättning i Jönköping.

 

På senare år har Sverige dessutom stått värd för flera internationella mästerskap i e-sport. Hösten 2021 arrangerades en CS:GO Major i Stockholm, den mest prestigefyllda turneringen i spelet. Finalerna spelades inför fullsatta läktare i Avicii Arena och tittarsiffrorna online nådde rekordnivåer – över 2,7 miljoner samtidiga tittare runt om i världen följde finalen, mer än dubbelt mot tidigare rekord för Counter-Strike.

 

En milstolpe kom 2015 när mediejätten MTG köpte upp det svenska DreamHack för 244 miljoner kronor. Samma år förvärvade MTG även en majoritetsandel av världens största e-sportbolag ESL för cirka 720 miljoner kronor. Dessa otroliga investeringar signalerar otvivelaktligen att e-sporten på väg in i finrummet.

 

E-sportens framväxt märks inte minst i det svenska samhället i stort. På utbildningsområdet har utvecklingen gått snabbt. År 2015 startade de första gymnasieutbildningarna med e-sportinriktning i Sverige, och sedan dess har allt fler skolor tagit efter. På exempelvis Arlandagymnasiet i Märsta integreras e-sporten som en idrottslig specialisering. Eleverna där ägnar tre pass i veckan åt e-sport, men det handlar inte bara om att spela. Fokus ligger även på kost och näringslära, ergonomi, fysträning samt att hantera problem som spelberoende, näthat och bristande jämlikhet. Och det är väl bra?

 

På det samhälleliga planet har e-sporten länge befunnit sig i en gråzon – är det sport eller inte? Frågan har debatterats på hög politisk nivå. Trots tidigt motstånd har vinden vänt de senaste åren. Traditionella idrottsföreningar har börjat inkludera e-sportverksamhet för att engagera ungdomar som annars lämnar föreningslivet. Ett ännu större erkännande kom 2023, då Svenska E-sportförbundet efter flera försök röstades in som ny medlem i Riksidrottsförbundet. Beslutet togs med 108 röster mot 71 och möttes av applåder, ett historiskt steg som officiellt inkluderar e-sport i den svenska idrottsfamiljen.

 

Allt detta sammantaget så borde vi sträcka på oss ännu mer och känna stolthet. För varje entusiast som ser e-sportens potential finns det en skeptiker som inte räknar det som riktig idrott, men Sverige visar gång på gång att vi kan prestera på högsta nivå och samtidigt locka en världspublik till våra arenor. Därför förtjänar vår e-sportscen större erkännande. Det gynnar våra talanger och inspirerar nya generationer att nå ännu längre, vilket i sin tur stärker både den lokala ekonomin och Sveriges ställning som e-sportens kanske främsta hemmaplan. Jag menar, det är ju alltid kul att vara bäst på något.