Vinnaren tar allt – åtminstone när det gäller försäljning på nätet där konkurrensen om besökarna är stenhård. Företag som bygger en sida och förväntar sig att besökare ska dyka upp från tomma intet har missat tåget. Det gäller att sökoptimera sidan för att nå ut ur bruset och hitta rätt besökare.
Hur hittade du den här sidan? Du kanske klickade dig fram på måfå, eller så sökte du genom en sökmotor och fick upp sidan som ett förslag. Orden eller fraserna du använde för att söka är nycklarna som kan få en sida att hittas av många eller förbli gömd bakom kulisserna.
En välinformerad SEO-byrå vet att man aldrig kan garantera att man hamnar på första, andra eller ens tredje plats genom sökmotoroptimering. Men med rätt strategi, utförande och regelbundna uppdateringar är det större chans att en sida syns.
Här kommer några korta tips som de flesta kan använda sig av:
Innehållet är viktigast
Att skapa en sida med informativt innehåll är fortfarande viktigast. Googles algoritm Panda kan känna av om innehållet på sidan är av hög kvalitet och svarar på besökarnas frågor eller om det enbart är utfyllnad. Algoritmen kan även känna av om texterna är kopierade från någon annan sida. Skriv därför innehållsrika, informerande och unika texter om du vill ranka högt hos sökmotorerna.
Hitta rätt nyckelord
När man skriver texter får man alltid med ett eller annat nyckelord naturligt, men det är alltid bättre att ha en mer organiserad planering och lägga till analyserade nyckelord som man vet används som sökord under en dokumenterad tidsperiod. Använd ett verktyg som exempelvis SEMrush eller Keywordtool för att hitta sökord som används i din bransch. Satsa inte bara på de mest populära sökorden som det är hård konkurrens om, utan försök även hitta lite mer annorlunda sökord som du kan ranka högt på.
Fraser spelar roll
Försök att använda dig av fraser och inte bara sökord när du skriver texter. De flesta söker med fraser, som till exempel “ billig frisör Stockholm” istället för bara “frisör” när de vill hitta något på nätet. Röstsökning börjar även bli vanligare och personer som röstsöker tenderar att använda fraser istället för ord. Satsa därför på att få med fraser med sökvolym när du skriver texter!
En välfungerande sida
Se till att alla bilder har optimal storlek så att sidan laddas snabbt för alla besökare. Även om SEO är viktigt är det först och främst besökarens upplevelse som måste stå i fokus. Kolla igenom sidan och rätta till alla menyer så de leder dit man förväntar sig, att texten är lätt att läsa och att sidan har ett intuitivt flöde. En snygg, lättnavigerad sida som laddas snabbt leder ofta till en högre konverteringsgrad – det vill säga att besökare köper mer ofta.