Axel Frändemark kommenterade Hesam Tehranis skor när de möttes på ett café. De upptäckte att de delade samma passion, limiterade sneakers, och blev goda vänner. Nu arrangerar de Gothenburg Clothing & Sneaker Market tillsammans, på Pustervik den 3 november. Där träffade vi dem för att få veta vad det är frågan om.
– Efter den gången på cafét så insåg vi att vi hade gemensamma intressen och vänner, berättar Hesam. Axel är en jäkligt trevlig kille, bra på event, känner folk, har bra kontakter. Och jag har mina kontakter. Vi började prata om att göra det här och det har gått från att vara en rolig grej till en riktig grej och nu något som är på väg att bli riktigt stort.
Limited-kulturen har exploderat under 2010-talet. Folk sover i två dagar utanför en butik för att få tag på ett exklusivt släpp. En del människor lever på att köpa och sälja sällsynta skor och kläder.
– Det här är en stor kultur som inte har fått stor uppmärksamhet här i Göteborg, säger Axel. Vi har valt att göra en kläd- och sneakermarket, för det är lika vanligt att folk köar för klädesplagg som för skor.
Än så länge har intresset varit enormt. Efter tio dagar hade 2 500 personer markerat intresse på Facebook. I skrivande stund har den siffran stigit till 2 900.
– Tidigare har det funnits grejer som haft fokus på enbart skor, men på den här mässan är det både skor och kläder. Bland utställarna finns det både butiker och privatpersoner, och inte bara samlarobjekt utan även grejer för vardagsbruk. Det finns något för alla, säger Hesam.
Det är fri entré till marknaden på Pustervik. Duon räknar inte med att tjäna några pengar på den och det är heller inte syftet. ”Vi gör det för att vi älskar sneakerskulturen”, säger de. För de hungriga kommer det att finnas kaffe och mackor att köpa. Det går utmärkt att bara strosa runt och titta på kläder och skor, och vill man handla så är det bara att shoppa loss.
– Det kommer att bli mellan 50 och 70 bord, berättar Hesam. Det är väldigt många som ringer.
– Många av försäljarna har med sig grejer som inte går att få tag på i affärer, fyller Axel på.
Han berättar att det inte bara är limiterade grejer som erbjuds.
– En av utställarna är ett företag som säljer armykläder. Och i övrigt kommer det att finnas allt från vintage till high end. Vi har även lokala klädmärken som har bord, en del är med som partners och en del som privatpersoner.
Är det här en oneoff eller är tanken att mässan ska återkomma?
– Det kommer absolut att bli ett återkommande event. Om det blir en eller två gånger om året, och var vi ska vara, det får vi utvärdera efteråt. Det jag känner spontant är att det kan bli stort. Jag sa till Hesam att ”om tre år kan vi vara på Svenska mässan”. Man känner att det ligger i tiden för Göteborg att få en sån här grej, säger Axel.
Hur kom ni in på det här med att köpa och sälja limiterat?
– Det började med att jag köpte ett par skor och helt plötsligt hade folk som bjöd 10 000 spänn för dem, berättar Hesam. Jag började köpa två par av varje sko, för att kunna sälja ett av dem och på så sätt få det andra paret gratis. Jag fick tag på de skor jag ville ha och fick samtidigt in pengar. Och jag har lärt känna så mycket roliga människor i den här kulturen genom att sälja, köpa och byta.
– Det finns de som lever på att sälja vidare skor med påslag, de lever på att köpa upp så många limitedskor som de kan, berättar Axel.
Hur ska man göra om man själv vill bli en person som köper och säljer limiterade grejer?
– Det som är det viktigaste är att man sätter sig in i hur släppet går till, förklarar Axel. En del företag släpper till exempel sina grejer via hemsidor där besökarna deltar i ett lotteri och de som vinner får köpa. Olika leverantörer har olika sätt men alla försöker motarbeta att bottar köper upp stora mängder av limiterade varor.
– Det finns speciella hemsidor för de som är intresserade där man kan se vilka som kommer att släppa skor och när, säger Hesam. Skriver du upp dig på tio olika sidor så har du större chans. Men en vanlig person som vill ha grejerna har nog svårt att få tag på de väldigt limiterade släppen.
Duon är överens om att det i och med webbens segertåg har blivit enklare än någonsin att få tag på de klädesplagg, skor och prylar som man vill ha. Att klä sig som man vill.
– Förr i tiden kunde du bara klä dig med det som fanns i butikerna där du bodde, eller där du reste. Internet fanns inte, man kunde inte handla online. Man kunde se på folk ungefär hur mycket pengar deras föräldrar hade utifrån hur de var klädda, vilka butiker de kunde handla i. Allt det där är borta nu, och det är nice, avslutar Axel Frändemark.