Annons ↓ Annons ↑

Boy Omega

Idag släpper Martin Hasselgren aka Boy Omega nya albumet Full Moon Mantra efter fyra års tystnad. Vi frågade honom varför det dröjt så länge, och hur fullmånens mantra egentligen lyder.

Hej Martin! Hur är läget?
– Det är bra! Känns kul att nya albumet äntligen släpps.

Berätta om nya albumet, Full Moon Mantra!
– Den bygger lite på att våga vara respektlös mot formen. Hur en skiva ska låta och kanske framförallt hur en skiva ska spelas in. Den är till stor del inspirerad av mina barn och deras fantasi och nyfikenhet på livet. Jag försökte överföra den känslan på låtarna och vid inspelning. Jag ville inte spela in i en studio utan göra inspelningen så mobil som möjligt, så den är inspelad både hemma, på spårvagnar, i en stuga i Småland, på en campingplats i Blekinge, i en gammal skola och så vidare. Sen blev det väl lite ensamt mot slutet, så då bestämde jag mig för att plocka in några vänner som fick gästa, bland andra Christian Kjellvander, Kristofer Åström, Dino Spillutini och Emelie och Victoria från Mire Kay. Slutligen skrev jag titellåten ihop med min bror Daniel.

Vem har gjort det fina omslaget?
– Det är ett handgjort kollage av en amerikansk konstnär som heter Bryan Olson. Han gör väldigt fina grejer och just det kollaget tyckte jag passade väldigt bra ihop med både skivtiteln och känslan i musiken. Det grafiska har jag och min bästa vän Martin Bergström gjort.

”Jag tröttnade lite på hela cirkusen runt musiken, hela kommersialiseringen”

Det har gått fyra år sedan senaste släppet, varför?
– Jag tröttnade lite på hela cirkusen runt musiken, hela kommersialiseringen. Allt som egentligen inte har med själva låtarna att göra. Att musiken ses som en produkt som ska säljas när det enda jag egentligen vill är att göra bra och intressant musik. Jag snöade in på att spela Mega Man, bygga LEGO och vara i skogen med mina barn. Men det var som sagt också den lekfullheten som sen fick mig att hitta lusten till att göra det här albumet. 

Hur har soundet förändrats sedan Night Vision?
– Jag skulle säga att det är en ganska stor skillnad. Med Night Vision ville jag lite göra min rockskiva med stora trummor, elgitarrer och hela faderullan. Jag valde också då att spela in i en riktig studio. Den här gången har jag gjort nästan tvärtom. Sen har jag tröttnat lite på att spela gitarr så nya skivan har fler synthar, pianon och stråkar istället.

”Sen har jag tröttnat lite på att spela gitarr, så nya skivan har fler synthar, pianon och stråkar istället.”

Hur lyder ditt livs-mantra?
– Det är superhemligt, men när det kommer till min musik så försöker jag leva efter nåt som Steve Albini sa i en intervju en gång:

”The most destructive thing a musician can do is start worrying about whether or not other people will like the music. Fuck other people. They’re not in the band. Just make music that stimulates you and don’t second-guess yourself.”

Förutom Boy Omega, vad borde vi verkligen lyssna på just nu?
– William Basinski, The Sight Below, Oval, Jukka Rintamäki, Rambling Nicholas Heron, Ursula Bogner och Stars of the Lid.

I höst kommer du att spela i Tyskland och Österrike, varför just där?
– Jag skrev kontrakt med ett tyskt skivbolag och bokningsbolag 2005 så det föll sig naturligt att åka dit och spela och ända sedan dess har Tyskland, Österrike och Schweiz varit de länder där jag spelat mest och byggt upp en liten publik. 

Men även Pustervik får besök?
– Yes, lördagen den 15:e oktober blir det Pustervik. Det ska bli kul. Jag kommer ha med mig diverse gäster den kvällen och sen spelar mina vänner i Vile Feathers också så det blir ju dubbelt så kul för de som kommer och tittar.

Roligt! Tack för intervjun!
– Tack själv!