Annons ↓ Annons ↑

Climate X-press: ”Vi är inte rustade för krisberedskap eller för en obekväm sanning”

Hur får en sånger om klimatkrisen att låta svängiga och bra? David Andreas är tillbaka med sitt musikprojekt Climate X-press, denna gången släpper han albumet Hope 2030, har finslipat sitt sound och samplar Fijis egna Greta Thunberg; Timochi Naulusala från klimatmötet COP23.

Vad initierade starten till Climate X-press?
Mötet mellan frustation och inspiration! Den drabbande insikten om världens tillstånd kring den klimatkris vi är mitt i och de ödesdigna konsekvenser för livet på planeten för oss och framtida generationer. Insikten att det liv vi lever inte är kompatibelt med planetens resurser eller i symbios med ett ekosystemet som vi själva är beroende av. Startskottet till projektet kom när jag fick tillåtelse av FN’s klimatpanel att
sampla Fiji’s egna Greta Thunberg, 8-åriga Timoci Naulusala som höll tal på COP23 inför världsledare. Denna låt; Climate X-Press som handlar om att klimatförändringarna händer här och nu, blev klimatkamp-pop-startskottet för att fortsätta skriva peppig popmusik med klimat-tema.

Du vill göra klimatomställningen till en fest, hur går en bäst tillväga när en ska göra det?
– Med en kombination av insikt, vilja, kreativitet, riktning, syfte, solidaritet och
incitament. Jag tror det handlar mycket om psykologi. Att inse vad man vinner på att
ställa om istället för att fokusera på vad som tas ifrån en. En vilja till en positiv, konstruktiv och hoppfull energi samt mod att förändra och förändras. Att växa som människa i att ödmjukt förstå sin plats i ett större perspektiv och känna möjligheten att påverka, organisera, mobilisera och vara del av ett skifte för en hållbar värld. Återfå en känsla av kontroll i ett system där lägger så mycket tid och arbete på att exploatera planeten resurser för påhittade behov och icke nödvändiga. Gör vi klimatomställningen till en fest där alla är bjudna samarbetar vi och värdesätter närvaro, fördjupning plus gemenskap, sånt som egentligen inte kostar så mycket pengar. Sen tror jag (som jag skriver om i låten ”Get Minimal Get Maximum Out Of Life”) att minimera är ett lifehack.

Vad har du inspirerats av i arbetet med ditt album?
– Ämnesmässigt Timoci Nalusala, Greta Thunberg, Marvin Gaye. Musikaliskt är det Prince, Madonna, Daft Punk. Givetsvis nyheter och media samt Planer Earth (BBC). Djur har för övrigt fått ta över en hel låt på skivan (Fair Trade)

Hur skulle du säga att ditt sound har påverkats och förändrats från det att du började göra musik under namnet Climate X-press fram till #HOPE2030? 
– Mer elektroniskt helt klart. Tidigare med egen musik har jag lutat mer åt 70-tals osande Springsteen, Todd Rundgren och Wilco grejen. För Climate X-Press ville  jag musikaliskt skapa en utopiska,  futuristisk värld lite friare från nostalgi men ända med det bästa av framtidsvisionerna i 80 och 90-tals produktioner. Jag flyttade in i en studio för 1,5  års sedan och avsatt tid till att lära mig inspelningsteknik och fokuserat på produktion lika mycket som låtskrivandet för att rama in berättelserna och kontrollera uttrycket och skapa en ljudbild för en specifik värld. Eko-futerism kanske man kan kalla den?

Efter att ha lyssnat på albumet kan en konstatera att det är rejält groovey, vilka komponenter har du arbetat med för att få fram ett så svängigt sound? 
– Tack, roligt att höra. Ja, jag vill försöka få till en festlig känsla men ända till ämnet substantiell variation. Jag är trummis i botten så det blir en del fokus på rytm och slagverksinslag som congas, ägg och en mängd varianter av tamburiner helt klart. Prince favorit trummaskin LinnDrum och Oberheim OB-X står för mycket soundet för den tekniskt intresserade.

Vid sidan av musiken jobbar du med att förändra människors beteenden, vad tror du är nyckeln till att få personer att vilja ta ett större ansvar för sin klimatpåverkan?
– Tre saker kommer jag att tänka på:

• Kulturell omställning eller kalla det trend.
Det vill säga det nya normala är att tänka ekologiskt. Man vill inte vara onormal.

• Incitament och förordningar av politiker.
Det vill säga att det blir olagligt att inte handla hållbart. Det blir inte smart eller
ekonomiskt.

• Organisatoriska och gemensamma påtryckningar och krav.
Det vill säga vi gör det tillsammans (till en fest) och upplever värde, ansvar och
anknytning till miljö, samhälle, arv och omsätter detta i politik.

– Detta i kombination med insikt om det reella hotet och de på riktigt dyra konsekvenserna. I Coronakrisen satsas ekonomiska stimulanser av sällas skådat slag för att den är så akut och drabbande. Klimatkrisen ”händer inte här” och är för abstrakt, overkligt stora och oöverskådliga konsekvenser för att verkligen ta
till sig och agera på. Vi är kortsynta varelser och kapitalismen har lärt oss att fokusera på nuet, agera känslostyrt och impulsivt. Vi är inte rustade för krisberedskap eller för en obekväm sanning. Och vi vet inte var vi ska börja, hur vi ska organisera oss. Jag tror nycklarna och momentum finns nu. I och med Greta Thunberg fick en hel generation en möjlighet att uttrycka sin frustration över den vuxna girigheten. Företag blir mer synade och med konsumentmakt kan vi ställa krav och köpa mindre och bättre. Vi är i och med Coronakrisen redan i ett ”stresstest” och en existentiella kris som på ett destruktivt och omfattande sätt ifrågasätter vår livsstil. Vad ”kostar” det att leva som vi gör? Vad har den globaliseringen, digitaliseringen och fossildrivna för riktiga konsekvenser för liv, kvalitet, jämställdhet, demokrati och fred. Jag hoppas att vi kommer ut som bättre människor ur Coronakrisen, där vi har nya insikter och verktyg för att prioritera och riskeliminera klimatkatastrofer som på ett skenande sätt kommer sätta ännu mer liv och
livsförutsättningar på spel. Vi behöver vara modiga och kreativa för att landa en bättre värld efter Coronakrisen. För att citera poeten Kenneth Rexholt; ”“Against the ruin of the world, there is only one defense—the creative act.”.

Ditt visuella material ligger väl i linje med musikens budskap, vad inspireras du av i din estetik?
– En mix mellan polerad 80-tals kitsch och brittiska Factory Records minimalism. En stram men maximal estetik med olika singeluttryck i form av karaktärer och gerilla aktivism. Miljökämpar behöver lite design. Exctiction Rebellion har hajjat grejen. Miljöpartiet skulle behöva ett litet lyft. Dela med dig av tre bra låtar att spela samtidigt som en källsorterar. Säg mig var du står – Carola Häggkvist (Grymt svenska disco redan 1983). Mercy Mercy Me (The Ecology)- Marvin Gaye (en ”sexual healer” blev miljökämpe redan 1973), Änglamark – Evert Taube, ville rädda nationalälven Vindelälven från vattenkraft och hyllar naturen redan 1971.