Vår tids mesta folksjukdom stavas beslutsångest. Valen vi har är trots allt oändliga. Och även om Göteborgs hamburgerutbud kanske inte är just det så är Götet faktiskt en av landets tätaste burgarhaks-städer. Inte konstigt att en får lite huvudbry.
Som en skänk från ovan kommer därför Burgarnatten till stan! Den 16 april mellan klockan 16-23 sluter åtta av Götets bästa hamburgerrestauranger upp under gemensam fana. Från början är idén ett Malmökoncept som nu för första gången kör en Västkustvariant. Ta en tugga hos gamla godingar eller upptäck en ny favorit? Den 16 april serveras stans bästa burgare på ett bräde.
Så funkar det
Dagtid den 16 april (mellan klockan 12-18) går du till Kungstorget och Stora Saluhallen för att där växla in din Ticksterbiljett mot ett klippkort. Utrustad med klippkortet går du sedan runt till anslutna restauranger och bjuds på smakprover av deras bästa skapelser. Du blir redigt mätt, träffar likasinnade burger lovers och garanteras en tisdag i toppklass. Konceptet är en spinoff av populära Matnatten som även den ryktas komma till stan senare i höst.
Så köper man biljetter
Biljetter till Hamburgernatten kostar 295 kronor. Djungeltrumman har dessutom den fina förmånen att bjuda er alla på 50 kronor i rabatt om ni använder koden Djungel50. Klicka här för biljetter och mer information.
Anslutna restauranger
- Brewdog Bar
- Burgersson
- Diné Burgers
- Göteburgare
- Lasse På Heden
- The Burger
- Vigårda
- Werners Bistro
Fakta Hamburgare
Hamburgaren kommer ursprungligen från Tyskland och betyder “en person från Hamburg”. Under 1800-talet tog immigranter med sig biffar gjorda av hackad biff till Amerika där den enkla maträtten vidareutvecklades, fick sällskap av bröd och fyllning och utformades till den älskade handhållna favorit vi känner hamburgaren som idag. Innehållet i en hamburgare varieras efter tycke och smak men klassiska inslag är ketchup, senap, majonäs, ost och lök. En vattendelare är huruvida saltgurkan äts eller varsamt plockas bort innan förtäring. Sitt stora genombrott fick hamburgaren genom restaurangkedjorna som efter andra världskriget snabbt expanderade då folk fick mer pengar att spendera på att “äta ute”.