På Avenyn finns några kvadratmeter som andas Paris med ost och chark hela vägen upp till taket. Vi klev in i bistron som vill vara göteborgarnas andra vardagsrum.
Remi Dandoli träffade en svenska i Paris, blev kär, och när hon bestämde sig för att flytta tillbaka till Sverige följde Remi med. Innan han landade i Göteborg hade han bott i både Norge och Danmark där han bland annat var med och startade upp en butik som sålde öl, vin och mat med känslan av torgmarkand som förebild. Han skrattar till lite när han berättar att det inte var på grund av vädret som han slutligen hamnade i Göteborg.
Le Comptoir som är beläget i mitten av Avenyn slog upp dörrarna i december förra året, då först som boutique men med ambitioner om att snabbt sadla om till att även inhysa en bistro med serveringstillstånd. Remi och hans kompanjon vill bjuda in besökarna till en miniatyrmarknad där de ska kunna gå in och handla och sedan kunna sätta sig och äta mat och ta något gott att dricka innan de traskar hem.
– Jag älskar butiken och varorna. Folk kommer och hälsar på och slår sig ned, vi har många stammiskunder som nästan blir som en familj.
Remi berättar att de inte har som ambition att vara en restaurang utan en bistro. De har en meny som byts ut ofta där du kan plocka som du vill bland rätterna från olika regioner i Frankrike där det finns allt ifrån smårätter till klassisk bistromat och grytor, precis så som i Paris.
– Vi tänker på att erbjuda mat så att folk fortfarande kan gå på restaurang efteråt. När jag till exempel är i Paris är det inte ofta som jag går på en restaurang. När jag äter på restaurang tänker jag efter ordentligt innan jag och mina vänner går dit. En bistro är ett ställe som man kan ses på varje dag utan att bestämma sig i förväg. Vi säger bara att vi ses på bistron, sedan möts vi där och dricker lite och om man är hungrig så kikar man på menyn och kanske tar lite ost, anka eller en croque monsieur. Man behöver inte tänka så mycket.
Till en början saknade han den spontana inställningen som inte riktigt finns på samma sätt i Sverige som i Paris. Men han tycker sig märka att det blir allt vanligare att inte enbart gå ut på fredagar och lördagar i Sverige. De som bor grannar med Le Comptoir kikar förbi flera dagar i veckan för att säga hej och för att få något gott att äta.
– Från början var min tanke att bygga ett ställe som man kan komma till varje dag där man kan prata med oss, bli vänner med oss och känna sig hemma på – så som vi brukar göra i Paris. Nästan alla i Paris bor i en liten lägenhet, vi vill oftast inte vara hemma och det är svårt att få in många av sina vänner i en sådan liten lägenhet så vi brukar träffas i närheten på en liten bistro.
Han berättar att de har velat förmedla bistrokänslan in i minsta lilla detalj, det finns exempelvis långbord och du kan med enkelhet hänga vid bardisken. Det franska ordet le comptoir, som stället är döpt efter, betyder just bar eller affärsdisk och det märks att Remi och hans kolleger vill sprida en varm och social stämning.
– När man kommer hit så kan man komma ensam och nästan garanterat träffa någon bekant, Göteborg är en liten stad och många känner varandra sedan innan. Det är väldigt enkelt att komma hit ensam.
Remi är född och uppvuxen i Paris men båda hans föräldrar kommer från landsbygden och gårdar med getter och kossor och under varje semester åkte Remis familj tillbaka till landet. Väl där lärde han sig att älska ost och 2008 träffade Remi en gammal kock som kunde mycket om ostar, därefter började han hjälpa honom att importera och starta upp en butik i Danmark och kocken lärde Remi allt han behövde kunna om ost.
– När vi drog igång i Danmark så visste jag inte att ost var så populärt i Skandinavien. Jag märkte att det var många som hade tjänat pengar under 90-talet på att ha franska namn på det som de sålde. För mig var det inte helt äkta. Då började vi at importera och sälja helhjärtat med fokus på små producenter och det fungerade väldigt fint. Vi kunde stå bakom deras arbetssätt och hur de behandlade djuren. Det var så jag började med ost och jag har börjat älska mitt land ännu mer sedan jag flyttade utomlands eftersom alla tycker om Frankrike. Man blir lite stolt över att vara fransk och över landets produkter.
Det finns många säsonger när det kommer till ost och mycket som spelar in i smaken och produktionen. I dagens Frankrike har ostmarknaden vidgats och sträcker sig från Amerika, till Kina, Japan och Australien där kvantitet och pris prioriteras över kvalitet. Enligt Remi är en bra ost raka motsatsen till detta, den ska vara så gårdsproducerad som möjligt.
– Massproducerad ost kan smaka gott men man kan inte jämföra det med en produkt som är gjord med kärlek och som kommer från en familj som tar väl hand om sina djur. De tar hand om mjölken två gånger per dag och den kyls inte ned, då finns det mer bakterier och arom kvar och följer gamla traditioner. För mig är det viktigt att alla produkter som jag jobbar med är sådana som jag och vill ha hemma hos mig och äta själv. De ska vara producerade med kärlek, fin energi och med hänsyn till framtida generationer. För mig så är en god ost en ost som är producerad med kärlek.