TV-spelsbranschen har vuxit snabbt under 2000-talet och har de senaste åren fått ytterligare ett ryck i popularitet. Det som historiskt sett har avgjort vad som är ett lyckat TV-spel har förändrats och gamers har numera högre krav på det man väljer att spela. Så vad är det som utgör ett lyckat spel i år?
Realism och valmöjligheter
Det råder inget tvivel om att teknologin tillåter spelutvecklare att skapa mer och mer autentiska miljöer. Sedan VR infördes har detta blivit ett ännu hetare ämne, och efterfrågan på realistiska karaktärer och miljöer ökar. För till exempel de som arbetar med att skapa karaktärer för spel är realismen så viktig att det till och med finns ett behov av att ha koll på människans anatomi.
En annan sak som skiljer TV-spel från verkligheten är (den självklara) bristen på valmöjligheter. I RPG-genren har det tidigare varit så att man har fått följa en redan utlagd väg igenom spelet. Men numera finns det olika vägar som berättelsen kan ta, vilket tillåter spelaren att själv påverka handlingen. Det kan sägas också ge en känsla av realism. I spel med en tydligare tävlingsaspekt bidrar fler valmöjligheter till en ökad konkurrens, och spelet har på så vis ett större värde i längden. Därför kan fler valmöjligheter också ses som en potentiell framgångsfaktor i år.
Nytänkande
Innovation är en självklarhet för att hålla kvar folks intresse. Att hela tiden bjuda på nya upplevelser är också ett recept på nöjda kunder. På EGR Nordics Awards som hölls nyligen var det bland annat förmågan att hålla kvar sina kunder som värdesattes högt. När priset för bästa verksamhet skulle delas ut blev vinnaren det casino som har gjort mest framsteg med att hålla spelare nöjda, alltså själva lojalitetsfaktorn. Det var framför allt arbetet med ansvarsfullt spelande som ska ha bidragit till att kunderna var nöjda med tjänsten, och velat fortsätta med samma leverantör.
På galan var det ofta framåttänkande och innovation som avgjorde vinnarna i de olika kategorierna. Vinnaren för bästa verksamhet lovordades också för förmågan att hitta på nya spel, vilket också bidrar till att hålla kvar redan befintliga kunder.
Utbyte och tillgänglighet
Det finns forskning från de senaste åren som visar på en korrelation mellan TV- och datorspel och produktivitet. När underhållning och självförbättring går ihop har man en gyllene kombination. Därför är det inte omöjligt att tillverkare som strävar efter en sådan balans kan nå framgångar 2021.
Men för att man ska få ut något över huvud taget krävs det att ett spel är lätt att förstå. Om det verkar för komplicerat, har lång startsträcka eller inte går att relatera till kan det vara svårt att ta sig in i det. Man behöver förstå spelet för att kunna navigera det och engagera sig i det. Det är en konst att skapa något lättillgängligt, men det kan vara avgörande för ett lyckat spel i år.
Faktorerna för ett framgångsrikt TV-spel 2021:
1. Realism
2. Valmöjligheter
3. Innovation
4. Utbyte
5. Tillgänglighet