Hållbarhet och miljötänk kanske inte är det första du förknippar med ostron? Nu vill Brasserie Lipp ändra på det – och lanserar en kampanj där barn uppmuntras byta korv och köttbullar mot havets läckerheter.
– Vi kampanjar för ett genialiskt livsmedel, säger Jens Odén på Brasserie Lipp. Det är hållbart, hälsosamt och festligt!
Brasseriet vill lyfta fram ostron som livsmedel, dels genom en YouTube-film där barn mellan tre och nio år får provsmaka ostron för första gången, och dels genom att bjuda alla barn, vars föräldrar också beställer in delikatesserna, på en gratis portion.
– Vi vet att ostron gör mindre avtryck på klimatet än köttbullar. Många tänker kanske att det bara kan ätas rått, men det är ett livsmedel med stora möjligheter om man släpper loss fantasin, berättar Ola Andersson, kökschef på Lipp.
Han har bland annat tagit fram ett recept på ”ostron nuggets” som alla kan laga hemma, något som verkligen visar sig gå hem i filmen The greatest Oyster Challenge in mankind, och faktiskt inte behöver bli så dyrt:
– Vi räknar på att en måltid med ”ostron nuggets” för två barn kostar cirka 65 kronor – det är ingen orimlig kostnad. Väger man samman smak, klimatavtryck och hälsa, är ostron ett genialiskt livsmedel, avslutar Ola Andersson.
Kolla in ostron-filmen, och barnens reaktioner, här: