Kaninlandet i all ära men den 22 april invigs en ny del av Liseberg, riktad mot en lite äldre målgrupp. Utställningen Klubbland berättar historien om Håkan Hellström – från 1974 fram tills idag.
Hela Liseberg är en byggarbetsplats inför säsongspremiären, och i ett av de rosafärgade husen byggs det lite extra mycket. Här kommer nämligen Klubbland, en 400 kvadratmeter stor utställning om Håkan Hellström, att invigas den 22 april.
Vi träffar Woah Dads Isse Samie, som jobbat med Håkan Hellström ända sedan Broder Daniel-tiden på 90-talet, och Oscar Wallblom som spelat med Håkan sedan solokarriärens början år 2000. Tillsammans med ett team har de satt ihop utställningen under två års tid.
– Jag har alltid varit intresserad av historien runt artister och artisteri, men det var nog när Bowie-utställningen kom som jag fick idén, berättar Isse Samie. Jag ringde Per Alexandersson, artistansvarig på Liseberg, och sa ”ska vi inte göra någonting kring Håkan?” Han nappade direkt, och på den vägen är det.
– Isse har väl tagit in mig här för att jag minns det mesta, säger Oscar Wallblom. Han har gjort väldigt mycket annat under den här tiden så han behövde väl någon som ”refreshed his mind”.
Runt oss är det full tomteverkstad – det spikas, skruvas och fixas för att få allting klart till premiären. Produktionsbolaget Is this it har skapat olika filmer till utställningen, och den danske designern Mikkel Sonne har fungerat som en sorts projektledare och designer.
– Mikkel har liksom gjort grovjobbet och vi har fått lattja tyckare. Men det är viktigt med rätt guidance och vision, fortsätter Isse Samie.
Utställningens första rum börjar 1974, året då Håkan Hellström föds. Där får besökarna följa delar av musikhistorien, från glamrock och Göteborgsprogg till punk och hårdrock.
– Det var viktigt för mig, att det inte blev bara Håkan-Håkan-Håkan för det blir man lätt fed up på. Man tröttnar på det jävligt snabbt. Men vi ville placera honom i en större kontext, säger Isse Samie.
Här finns bland annat artistens jeansväst med märken och pins från Dio, Iron Maiden, Scorpions och Mötley Crüe, gamla konsertaffischer, kassettband och en t-shirt med texten ”Union Carbide Productions” – Ebbot Lundbergs band som debuterade 1987.
– Håkan lyssnade mycket på dem och följde med runt på turnéer. Han var ett riktigt hardcore-fan, berättar Isse Samie.
Rummet avslutas med en stor bild på Broder Daniel, bandet som Håkan Hellström lämnade för andra gången 2002. Sedan kliver vi in i Jazzhuset för sisådär 20 år sedan, där Isse Samie och Ola Borgström drev klubben Gump som var med och skrev pophistoria under flera år.
Sedan är det dags för själva Håkan-delen, som inleds med en samling av ”tack men nej tack”-reaktioner från olika skivbolag. ”Rätt intressant men tycker inte att låtmaterialet är 100 ännu. Gillar B1 Ramlar. Lyssnar gärna på mer.”, lyder ett handskrivet svar.
Men resten av rummet talar sitt tydliga språk om Håkan Hellströms framgångar, ända från Känn ingen sorg för mig Göteborg fram till förra årets Du gamla du fria. Förutom en station för varje album finns ett litet mikrofonförsett rum. Där kommer besökarna att kunna spela in när de sjunger karaoke till Håkans låtar och sedan skicka videon till sina vänner.
I nästa avdelning ligger fokus på livespelningar och fans. Här finns kläder, instrument, bilder på musiker och några av de otaliga beundrarbrev som trillat in i Håkan Hellströms brevlåda.
Så vad är det då med Håkan Hellström som gör att så många fascineras av honom? Isse Samie tror att det är en kombination av artistens karisma och själva musiken.
– Sedan får man inte glömma att det här gänget har jobbat i 20 år och inte gjort publiken besviken på 20 år.
– För varje skiva som har släppts så har det tagits små steg hela tiden, det är ju inte från Jazzhuset till Ullevi direkt. Man får inte glömma de 500–600 spelningar vi gjort i Sverige, Norge, Danmark och Finland under alla de här åren, säger Oscar Wallblom.
– Sedan har ni förnyat er konstant, inte bara stått och stampat under de här åren, utan varit på tå. Och Håkan är ju även en person som är på tå, flikar Isse Samie in. Det är hans oroliga själ som gör att det inte står still, och att det fortsätter vara intressant.
Klubbland öppnar den 22 april. De första biljetterna släpps till försäljning den 2 april kl 10.00 på Liseberg.se.