Det är fredag och äntligen dags för helg. Denna gång är det ingen annan än singelaktuella Hana Oceans som ligger bakom Helgens Spotifylista.
Hej Hana Oceans, vem är du och vad gör du om dagarna?
– Hej, så roligt att möta dig och Djungeltrumman! Älskar frågor som ger en existentiell kris. ”Vem är du?” är lite i samma klass som ”Vad är meningen med livet?”. Men jag förstår så klart din fråga. Jag är inne på sista terminen på en tvärvetenskaplig kandidat med inriktning religion vilket gör att jag pluggar mycket om dagarna. Studierna får dock dela plats med musikskapandet som får allt mer utrymme.
Hur ser en vanlig helg ut för dig?
– Minst halva helgen är jag hemmagris och skogsmulle. Jag stryker gärna omkring i skogen som en osalig ande eller sitter hemma med pennan i högsta hugg. Ibland vill jag stänga av helt och då tittar jag på SVT-play eller Netflix. Jag brukar dock känna mig rätt mätt på kontemplerandet halvvägs in i helgen och då vaknar dansdrottningen till liv inom mig och vill ha sitt!
Nu är du aktuell med singeln 111 the Owl, berätta lite om låten.
– Jag skrev 111 The Owl när jag försökte navigera en väldigt känslomässigt intensiv period. Jag hade under en längre tid kämpat med en utmattningsdepression och kommit till en plats i mig själv där jag insåg att ingen kommer komma och rädda mig. Ugglan blev symboliken för den inre röst som kan se i mörkret och visa vägen hem till min egen kraft.
I mars släpper du EP:n Austers, vad har inspirerat dig ljud- och textmässigt under arbetet med EP:n?
– Texten kommer alltid först för mig och från den platsen bygger jag melodi och ljudlandskap. Texterna till låtarna på Austers är sprungna ur nattliga drömmar, min kärlek till naturen och den växtvärk som relationer innebär. Både 111 The Owl och Animals! är producerade i en stuga på Fårö med väldigt lite teknik att tillgå. Hela produktionen bygger på samplingar från min gitarr, trummande på ett bord och bas från midikeyboard. Jag och producenten Pablo San Martin ville återskapa en ganska primitiv känsla och har utifrån det skapat transliknande rytmik med hjälp av ett bord, gitarr och mitt andetag. De resterande låtarna på EP:n är skrivna på Fårö men producerade i Stockholm av Fabian Rosenberg also known as Klangriket. Vi siktade på storslagen och drömsk dynamik med äkta stråk och piano.
Berätta om din spellista, när passar det som bäst att lyssna på den?
– Spellistan är inspirerad av hur min helg ser ut. Halva listan är till för den kontemplerande aspekten som en helg kan erbjuda och den andra halvan av listan är till för den mer utåtagerande fasen.