Idag, den 13 maj, släpper dödsdisco-akten KÅRP den nya EP:n Perfect Order. Det är den andra EP:n ur deras apokalyptiska EP-trilogi. Djungeltrumman har pratat med bandets Tobias Müller om allt från undergång till ljusare tider.
– Tanken är att den ska vara som en andningspaus i det här kaoset som vi befinner oss i just nu.
I januari släpptes Kris, den första EP:n ur det Göteborgsbaserade musikkollektivet KÅRPs apokalyptiska trilogi. Idag kommer efterföljaren Perfect Order. En stilla reflektion över vad som händer efter undergången. Tobias Müller om släppet:
– Det känns skitkul verkligen. Det känns väldigt förlösande varje gång det är dags för släpp. Det är lite som att man får återuppleva det vi satt och jobbade med och tänkte på igen. Den här EP:n är lite mer happy än den förra, och det känns verkligen som att det behövs just nu i världen.
Tobias Müller berättar att bandet, som förutom han själv består av Jonas Källstrand, Anna-Maria Lundberg och Anders Simonsson, varit intresserade av apokalyps och undergång under en väldigt lång tid. Men att det egentligen grundar sig i albumet Album 1 från 2019 som handlar om rymden och ufon. Han berättar att det efter ett tag kändes som något slags självbedrägeri att rikta blickarna utåt och att bandet då bestämde sig för rikta blickarna ner mot jorden igen.
– Det låter jävligt deppigt, men det vi såg då var ju undergång på något sätt. Med klimatkrisen, George Floyd i USA och nationalistiska partier som kommer in i parlamenten i Europa. Det kändes jävligt mörkt bara. Att göra en apokalyps-trilogi är väl lite som en kommentar mot vår samtid på något sätt.
KÅRP började jobba med EP-trilogin redan innan pandemin kom våren 2020. Tobias Müller berättar att det kändes som ett dåligt omen, men samtidigt mer relevant än någonsin att göra en apokalyptisk trilogi. Bara att de inte trodde att apokalypsen skulle komma så snabbt.
– Men sedan så blev det nästan pinsamt, som att det blir en efterkonstruktion där man inte vill profitera på folks oro och olycka. Så vi var väl på något sätt tvungna att distansera oss ifrån det lite grann. Men rent arbetsmässigt så har pandemin gjort att vi har kunnat fokusera hundra procent på att vara i studion och det har förhoppningsvis gjort låtarna bättre och starkare.
Tiden efter att den första EP:n Kris släpptes den 27 januari har också kantats av mörker. Tobias Müller berättar att kriget i Ukraina gjort att det inte känns rätt att prata om apokalyps längre. Att det känns för nära. Första skivan som handlar om mörker och undergång med ett klubbigt och Berlinskt sound följs nu upp av något ljusare.
– Och det känns väl ganska bra nu att på något sätt vara lite hoppfull. Det känns inte som att man ska prata apokalyps nu utan man ska nog se framåt för att ge lite hopp till oss själva och våra lyssnare.
Tanken med den andra EP:n Perfect Order är att den ska vara som en andningspaus i kaoset som vi befinner oss i just nu. En trygg stund. Även om den kanske bara varar under EP:ns längd.
– Men under den perioden så får man lov att känna sig trygg, och det rummet vill vi ge till folk. Det är lite så vi ser på det. Att det är en paus från verkligheten.
I höst släpps den tredje och sista EP:n ur trilogin. Vilken kommer vara ännu mer hoppfull. Medan Perfect Order är mer kontemplativ är den tredje EP:n mer framåtriktad.
– Den handlar om den nya världen som man bygger upp när allt raserats. Att man bygger upp på nytt och gör allt rätt igen, säger Tobias Müller och fortsätter:
– Alltså det här är ju en helt KÅRP-konstruerad teori. Men i vårt universum så har vi delat in apokalypsen i tre faser. Och den tredje är liksom den nya världen och där får vi skapa precis det vi vill tillsammans. Alltså det är ju inga Carola-låtar i den, men den har en framåtriktning som känns optimistisk. Sedan kommer det ju fortfarande låta som vi. Det är så vi har tänkt när vi har jobbat med det här. Det har varit ett inspirerande sätt att arbeta på.
I början av april släpptes singeln med samma namn som EP:n Perfect Order, vilken Tobias Müller berättar har fått en jättefin respons. KÅRP var oroliga över den starka kontrasten i soundet mellan den första EP:n Kris och den nya singeln. Då hela Perfect Order EP:n är mer poppig och låter mer 80-tal.
– Då tänkte vi att nu kommer alla hardcore fans bara hata oss och tycka att vi är tuggummipop. Det får man ju riskera ibland men det var verkligen inte så. Det är fantastiskt att ha något slags sånt samförstånd med sina lyssnare. Så den har mottagits väldigt väl.
Varför KÅRP bestämde sig för att göra en EP-trilogi från första början bottnar enligt Tobias Müller i hur vi lyssnar på och tar till oss musik nu för tiden. Att vi lyssnar mindre och mindre på album. Något som han även tror gäller alla i bandet. Och från början nådde KÅRP sin publik genom att endast släppa singlar.
– Känslan när man gör ett album är ofta att folk lyssnar på de tre första låtarna och sedan så får de andra låtarna som är på albumet inte den kärleken som vi tycker att de borde få. Därför bestämde vi oss för att hålla oss till ett format som folk gärna tar in. Eller som vi själva gärna tar in. Det känns som att det passar vår tid att lyssna på musik i EP-format väldigt mycket bättre än album. Men sedan så kommer vi förmodligen nästa år sammanställa alla tre EP:s i något slags fysiskt släpp.
Musikkollektivet KÅRP formades efter att bandmedlemmarna träffades under en utbildning som gavs av UFO-Sverige i att analysera ufo-bilder. Det var då de insåg att de alla höll på med musik och fick idén att göra musik om rymden. Vad som började med att någon av dem skickade ett utkast till en låt slutade med att bli deras första singel Therapist^2.
– Så det började med den och den satte på något sätt soundet som vi har fortsatt att raffinera.
Tobias Müller beskriver bandets skapandeprocess som väldigt demokratisk och att det inte går att säga vem som är hjärnan i KÅRP. Han berättar att de har en musikbank där alla lägger in sina kompositioner, som man sedan får botanisera i själv. När man har slut på idéer kan man börja jobba med något som någon annan redan påbörjat. När en tredje kommer in är det inte långt från att alla sätter sig tillsammans och avslutar musiken. Detta gör att de jobbar på ungefär tjugo låtar parallellt hela tiden.
– Det är ett väldigt kul sätt att jobba på. Det är ett sätt som funkar väldigt bra för oss för att det innebär också att folk tar olika mycket plats hela tiden. Alla kan vara drivande i perioder. Det är musiken som är det viktiga och inte någons ego.
I sommar spelar KÅRP bland annat på Subkultfestivalen och snart därefter är det singelsläpp som gäller. Utöver det är det fullt fokus på att färdigställa den tredje och sista EP:n i EP-trilogin.
Så efter släppet på fredag blir det bara till att jobba vidare?
– Ja precis. Vi jobbar liksom hela tiden, det tar aldrig slut. Det är aldrig någon vila. Jobbar vi inte inför spelningar så jobbar vi med nästa släpp. Men vi kommer också utveckla live-konceptet. Vi har även vår egen ljusrigg och egna projektioner. Så det går alltid att göra ännu mer spännande. Så förhoppningsvis kommer vi även ha tid att sitta och programmera ljus och sånt för att live-spelningarna ska bli ännu mer maxade.