Kredit- och betalkort har används för att köpa produkter och tjänster i flera år nu. Dessutom brukar verksamheter och företag erbjuda poäng eller belöningar i kombination till dessa betalkort. Dessa lojalitetsprogram hjälper både företag bygga sitt varumärke lojalitet, men det skapar också ett extra värde för kunderna.
Nu när kryptovalutor ökar i popularitet, har företag inom kredit- och betalkort börjat erbjuda kryptovalutor som Bitcoin, Ethereum och andra mynt istället för flygplantsmil och hotell poäng. Det är en trend som kan vara början på en förening mellan den ekonomiska traditionella industrin och den tekniska framgången av blockkedjor.
Varför kryptovalutor kan vara fördelaktigt som lojalitetsprogram
Kundlojalitet är en viktigt punkt inom alla marknader idag. Det är lika viktigt att behålla nuvarande kunder som att det är att hitta nya kunder. Detta är en av anledningarna till varför lojalitetsprogram industrin har blivit så essentiel, även om den bara funnits runt en relativ kort tid.
En av de största fördelarna med lojalitetsprogram baserat på kryptovalutor, är att de kan växlas till fiat valutor eller andra kryptovalutor. Normala lojalitetspoäng å andra sidan, går endast att bytas ut mot vissa produkter eller tjänster. Om du inte är sugen på några av dessa produkter eller tjänster, håller dessa lojalitetsprogram inget värde.
Normala lojalitetsprogram vet dessutom inte bara om ditt namn och din adress, utan även dina vanor och konsumentinformation och andra utgifter. De kan alltså använda denna information för att spamma dig med reklam eller annonser till tredje partners. Krypto-lojalitetsprogram erbjuder högre nivåer av säkerhet och anonymitet. Dina transaktionsdetaljer är endast kopplad till din plånboks adress och det skulle ta en hel del forskning för att kunna koppla denna adress till en verklig identitet.
Till sist kan belöningar med kryptovalutor ge ett mycket högre värde över tid. Med det sagt kan tillgångar som dessa också dippa lika snabbt. Dock brukar de flesta företag som erbjuder krypto-baserade lojalitetsprogram ha något slags fixerat värde, för att försäkra dig att du är skyddad från krypto marknadens volatilitet.
Idag börjar fler och fler verksamheter implementa krypto lojalitetsprogram
Många organisationer har redan börjat erbjuda kryptovalutor som lojalitetsbelöningar. Ett exempel är Gemini och BlockFi som lanserade kreditkort som erbjuder bitcoin som en lojalitets belöning. Den amerikanska snabbmatskedjan Shake Shack erbjuder också just nu Bitcoin som belöning för kunder som använder Cash app för att köpa deras mat.
Northern Pacific Airlines planerar att erbjuda flyCoins till frekventa köpare. Flygbolaget har också lovat att värdet av ett flyCoin token inte kommer värderas mindre än 2 cent per mynt, som ett sätt att skydda kunder från volatiliteten av kryptovalutor. De utforskar också samarbeten med krypto plattformar som kommer låta användare använda deras tokens för att köpa gratis flygbiljetter och status. Idag kan du använda plattformar som Bitcoin Up för att investera och lära dig mer om kryptomarknaden.
Det finns uppenbart flera fördelar med att använda kryptovalutor som ett belöningsprogram. Dessutom kommer implementationen av ett blockkedje nätverk för lojalitetsprogrammet för en verksamhet, göra systemet att erbjuda belöningar snabbare och säkrare. Dessutom ändrar sig världen långsamt mot blockkedjor och decentraliserad finans ju mer som teknologin växer.