Det var några år sedan sist. Då, 2017, stod Jacob Zachrisson på tröskeln till att lansera det nya och pigga cidermärket Urban Peers. Nyligen fick vi chansen att ta ett snack med honom för att se hur det gått och vad som hänt sedan dess.
Känner ni inte till bakgrunden till det svenska cidermärket Urban Peers så kommer snabbversionen här:
Redan som barn blev Jacob introducerad till dryck & smakutveckling, till en början över sin pappa Michaels axel när han på helgerna kunde stå hemma i köket och blanda till receptet för årets kommande julnyhet från Dufvenkrooks glögg. En fascination för den kreativa processen och inspiration till att en dag själv skapa sina egna recept och drycker växte sig allt starkare. Och när Herrljunga Cider senare tog över Dufvenkrooks fick han möjlighet att vara hos dem och experimentera för egna projekt. Tack vare det föll valet ganska naturligt på cider och resten är som man brukar säga – historia. Idag producerar Urban Peers, förutom cider, även tonics och mixers. Dessutom har han hunnit med att starta hantverksdestilleriet Fieruaas Distillery & Fjäre Gin tillsammans med pappan Michael och systern Linn.
Hej Jacob, du lanserade märket för fem år sedan, hur har svenska folket tagit emot det?
– Efter flera år av laborerande, säkert ett hundratal recept och flera försök att etablera mig mot såväl restaurang som Systembolaget, så var jag nära att lägga ner och byta bana helt men år 2020 så förändrades allt. Då lyckades jag vinna upphandlingen för en större, tidsbegränsad sommarlansering med en ’limited summer edition’-cider med smak av persika. Den fick väldigt bra mottagande och sålde mer än förväntat. Vilket gav en otroligt bra känsla och helt ny energi till att fortsätta med Urban Peers. Kanske sålde det bra för att det var en nyhet som fanns på hyllorna under en begränsad tid eller så gillade man den lite lätt ofiltrerade och friska orangea ‘looken’?
Och efter det började det hända saker?
– Ja, det blev verkligen startskottet. Efter det kom Systembolaget tillbaka och ville ha en halvtorr variant, fast på burk. Så jag drog ned på sötman och gjorde om designen lite. Den nya versionen heter Crisp Peach och finns numera i det fasta sortimentet.
Cider-etiketter har många gånger en ganska traditionell design, så Urban Peers sticker ut lite i det segmentet. Vad kan du säga om ditt designtänk?
– Det är jag som stått för designen hittills och när jag skulle in i det fasta sortimentet valde jag att jobba väldigt minimalistiskt med designen.
Men inom kort lanserar Urban Peers en ny design på Crisp Peach och den här gången låter du en extern part jobba fram den. Varför valde du att lämna ifrån dig designen denna gång?
– Jag är ingen riktig illustratör och nu tänkte jag att det kunde vara bra att lämna ifrån mig just den biten för att få lite yttre input. Jag har en kompis som är illustratör, han gör bland annat en del grafitti, så det är kul att låta honom tolka Crisp Peach. Men jag låser mig inte vid något och kommer säkerligen göra en del design själv framöver. Det är det kreativa jag brinner för – oavsett om det gäller smaken på produkten eller presentationen. Den här gången kommer designen på Crisp Peach att kretsa kring illustrationen medan informationen på burken kommer i andra hand.
När du startade Urban Peers var målgruppen unga och medvetna personer. Hur skulle du beskriva målgruppen idag?
– Det beror på vad man menar med ‘unga’. Nu fyller jag snart 27 och jag tycker att det jag gör fortfarande är relevant för mig. Jag har dessutom hört från många i 45-50-årsåldern som gillar designen för att den är minimalistisk. Sedan är det klart att man måste designa för kundgruppen som dricker cider, annars blir man inte kvar länge, men jag vill behålla det minimalistiska samtidigt som jag vill väva in illustrationen. Man vill ha något som sticker ut men ändå är stilrent.
Till sist då, hur rekommenderar du att man avnjuter en Crisp Peach i sommar?
– Iskall i solen eller som topping på en torr cava eller prosecco.