AI är hett i alla möjliga branscher och tydligen gäller det även ölbryggandet. Att Oceanbryggeriet brygger AI-öl tillsammans med ett IT-bolag, det såg man kanske inte komma – men nu är resultatet här: Yes AI Can.
Det välkända hantverksbryggeriet från Mölndal har tillsammans med företaget Aixia, som också har rötter i Mölndal, utvecklat och tagit fram en öl som via AI har baserats på hela Oceanbryggeriets receptarkiv, kopplat med säljdatan till varje recept.
Oceanbryggeriet och Aixia är enligt ett pressmeddelande ”båda bolag som vill utmana sin bransch”. Ocean var enligt samma pressutskick ”tidiga med att testa nya smaker och sätt att brygga öl på”. Aixia däremot startades 2021 som ett dotterbolag till det mölndalska it-bolaget CGit med planen att ”kunna erbjuda tjänster från datacentret hela vägen till applicerad AI”. Det blev ett samarbete.
– Vi vill visa för en bredare målgrupp att man kan applicera AI till många användningsområden, även i mindre bolag. Så länge data finns, finns det möjligheter att använda AI. Idén kom om att göra något helt nytt, en öl framtagen med hjälp av AI”, säger marknadsansvarig August Iwdal på CGit.
– ”Vi nappade på idén direkt. Vi började gräva i våra handskrivna receptpärmar för att lämna över materialet och låta AI göra sitt. Jag gillar starkt den positiva kulturkrock det blir mellan ett hantverk och data. En härlig process, med många skratt, spänning, förväntningar, nyfikenhet, språkmissförstånd och lite att kasta sig in i det nya okända. Med AI-teamet på Aixia kunde vi ta fram ett helt unikt recept baserat på detta”, berättar Rodrigo Wilner, vd för Oceanbryggeriet.
Etiketten är också framtagen med hjälp av artificiell intelligens och baseras på Oceans alla tidigare etiketter med utgångspunkt i en referensbild. Yes AI Can är en folköl på 2,8 procent och säljs från och med 27 april i Oceanbryggeriets gårdsbutik.
Mer om Oceanbryggeriet