Bryggeriet Odd Island har bara funnits i lite drygt ett år. Idag har man fyra ölsorter på marknaden – men det är ingen stress. Målet är att det ska växa organiskt. Inte så olikt musik, och det är något som Peter Iwers och Daniel Svensson verkligen vet hur man gör.
Det var när Daniel Svensson hoppade av som trummis i In Flames som han började experimentera med öl. Peter Iwers, även han före detta medlem i In Flames men på bas, sa att han ville vara med, blev delägare i bryggeriet och på den vägen är det.
– Vi gör den ölen vi vill dricka. Det är lite som musiken, det går hand i hand. Man gör musiken som man vill och försöker att inte påverkas så mycket av det yttre, säger Peter Iwers.
Idag finns fyra Odd Island-öl på marknaden. En IPA med råg, en APA, en veteöl med hallon och en folköl. Eftersom Peter Iwers också är delägare i restaurang 2112 har det blivit naturligt att ta in ölen där, men vissa av dem har också nått Systembolagets fasta sortiment i ett par butiker runt om i Göteborg.
– Det vi försöker bevisa för alla att det här inte är någon vanlig hårdrocksöl, eller kändisöl. Vi gör allting själva. Vi brygger, buteljerar, etiketterar och levererar själva. Det är hantverksöl, säger Peter Iwers.
Odd Island delar lokalen i Fjärås, Kungsbacka, med Tyska Eken som även det är ett småskaligt bryggeri. Just nu producerar Odd Island mellan 3000 och 4000 liter i månaden. I sommar är planen att öka till 5–6000 liter.
Peter Iwers återkommer ofta till att det finns en stor passion för produkterna, både hos honom och Daniel Svensson. Att det är öl som de själva tycker om är viktigt – och förhoppningen är så klart att det ska leda till att andra också tycker om den.
– Min svärfar drack Citrauvin (en av Odd Islands ölsorter reds. anm) häromdagen, han gillar normalt inte IPA men tyckte att den var jättegod. Och det är precis det vi vill göra, ge folk en väg in som kan ta dem vidare till annan öl. Vi gör lättdrucken öl.
”Men det finns så mycket bra öl och du ska ju sticka ut ur mängden”
Trots att Göteborgs bryggerier är många och starka på marknaden känner Peter Iwers ingen konkurrens. Snarare är det en fördel, de har fått många tips och råd av andra.
– Men det finns så mycket bra öl och du ska ju sticka ut ur mängden. Vi försöker jobba med det och öva på det. Jag gillar att prata med folk, men jag är ingen säljare. Fast jag kan se det som en styrka också. Jag försöker bara vara mig själv och har inte bråttom vidare.
Och kanske finns det större likheter mellan musik och ölbryggande än vad man först kan tro. Odd Island är så klart, åtminstone just nu, mindre kända än In Flames men alla börjar någonstans och processen är bekant.
– Det är småskaligt, personligt och vi vill växa organiskt. Inte vara för snabba. Det är som med musik. Man vill inte signa på ett jättestort bolag med en gång för då tappar man kontrollen på grund av yttre faktorer.
Publicerades först i Djungeltrumman #41.