I princip alla svenskar har idag tillgång till internet. Men hur spenderar vi egentligen vår tid online? Sociala medier står för en stor del av kakan, men även filmkonsumtion och ekonomin sköts mer med hjälp av nätet.
Den ständigt ökade tillgången av datorer, plattor och mobiler, leder till att vi allt mer spenderar vår tid online. Oavsett om det kommer till underhållning, social interaktion eller arbete. Idag har över 98 procent av svenskarna internet i hemmet och även de äldre generationerna har upptäckt tjusningen i det konstanta informationsflödet. Därför är det givetvis intressant att fråga sig hur vi egentligen spenderar vår tid online.
Sociala medier stiger i popularitet
I dagsläget finns det ett rätt stadigt utbud av sociala medier. Och dessa är en stor dragkrok för oss svenskar. I en omfattande rapport av Internetstiftelsen kan vi läsa att 83 procent av alla svenskar engagerar sig i sociala medier. Av dessa är 63 procent aktiva på daglig basis, vilket är en ökning 7 procent jämför med fjolåret.
Facebook är fortfarande herren på täppan, då 76 procent använder sig av denna tjänst, men Instagram och Snapchat är starka konkurrenter. Instagram används idag av 60 procent av alla svenska internetanvändare och Snapchat av 30 procent. Instagram har även börjat locka till sig en äldre målgrupp, medan Snapchat främst används av ungdomar.
Underhållning? Javisst! Dejting? Ja det med!
Att spionera på vänner, grannar, bekanta och bekantas bekanta via sociala medier kan väl räknas som underhållning i sig. Men utöver detta spioneri lägger vi svenskar en hel del tid på en stor mängd av internetbaserad underhållning. Då allt från spelsajter som Bet365 till Hamsterpaj ökar i popularitet. Idag uppger 61 procent av svenskarna att de spelar på nätet minst en gång om dagen. Sedan har vi också allt film- och serietittande, som numera sköts via streaming. Den populäraste tjänsten för detta är givetvis Netflix, som lockar 54 procent av alla svenskar. Men vi därtill är HBO Nordic och Viaplay populära alternativ.
Likaså menar Internetstiftelsen nätdejtandet är er populärt än någonsin. Framförallt är appen Tinder stor i åldrarna 16-27 år, där 27 procent av internetanvändarna menar sig använda den.
Betaltjänster och e-handel används flitigt
Något annat vi svenskar gillar med nätet är att smidigt kunna hantera vår ekonomi och våra inköp. När det kommer till ekonomin är det framförallt appar som internetbanker, Swish och Mobilt BankID, som ligger i toppen. Och det är kanske inte så konstigt. Mobilt BankID gör det barnsligt enkelt att legitimera sig på olika tjänster och Swish är ett snabbt medel för att föra över pengar till varandra.
Men kanske används nätet framförallt till shopping? Så många som 92 procent av alla uppger nämligen att de nätshoppar. Detta är givetvis något många företag har snappat upp och idag går det att köpa det mesta och få det levererat till dörren nästa dag.