I hjärtat av Göteborg står en ikon som har stått stark i över ett sekel, en plats där tradition möter modernitet och där smaker från världen över förenas. Stora Saluhallen är en pärla i staden som fortsätter att blomstra, tack vare de hängivna individer som arbetar för att hålla den aktuell och levande.
Matilda och Amanda driver Saluhallen framåt sedan hösten 2022. Enligt de båda är det viktigt med samsyn i visionen för framtida Saluhallen. Båda är otroligt tacksamma över att ha hittat ett starkt samarbete utifrån sina uppdrag.
I en tid av osäkerhet och snabba förändringar, fortsätter Stora Saluhallen att vara en levande del av Göteborgs kulturliv. De som arbetar där gör sitt yttersta för att se till att platsen förblir en kärlekssymbol i staden och att den fortsätter att vara en oas för alla som söker en smak av världen och en plats där människor kan mötas och skapa minnen.
Hallå, ska vi börja med en helt vanlig presentation av er, Amanda Lindström och Matilda Sundberg?
Amanda: Jag jobbar som fastighetsförvaltare på Higab, som är fastighetsägare för Stora Saluhallen. Jag har helhetsansvaret för Saluhallen vilket innebär att hyra ut lokaler, budgetera kostnader, planera underhåll, delta i forum som rör stadsplaner och andra politiska inspel. Jag arbetar tillsammans med en teknisk förvaltare som hjälper till med detekniska installationerna. Och sen har jag en servicetekniker som är där dagligen och ser till så att allting fungerar, tack och lov.
Matilda: Jag har helhetsansvaret för marknadsplanen, inklusive marknadsföring, evenemang, gestaltning, dekoration och säsongsutsmyckning. Dessutom fungerar jag som ett kommunikationsnav mellan handlare, staden och olika intressegrupper. Enligt mig de mjuka och roligare värdena till skillnad från Amanda.
Hur ser ni på ert framtida samarbete med Djungeltrumman?
Matilda: Nu har vi testat konceptet Saluhallen Session med livespelningar tillsammans. Det har varit väldigt uppskattat både för gäster samt handlare. Det känns verkligen som att vi har bjudit in till en ny upplevelse i Saluhallen! Hittills har samarbetet gått väldigt bra. Just nu utvärderar vi konceptet för att se vad som har varit mest uppskattat.
Hur jobbar ni med utbudet i Saluhallen?
Amanda: Sen jag tog över förvaltning av Saluhallen så har jag jobbat med pop-up som ett nytt koncept för att testa olika verksamheter. Mackluckan och Gelaterian är två exempel på detta som båda har valt att stanna kvar. Nu blir det en pop-up ledig igen som vi hoppas på att kunna fylla med någonting roligt. Utöver detta så arbetar jag med att hitta rätt variation samt roliga komplement att fylla Saluhallen med, ett av våra nya tillskott som snart öppnar är Wine Mechanis.
Vad skulle ni säga gör Stora Saluhallen unik?
Amanda: En grej som vi är unika med om man ser till de stora saluhallarna i Sverige, i alla fall enligt mig, så är det att vi fortfarande har kvar ganska mycket butikshandel. Vi har ungefär 50% rena butiker kvar i Saluhallen. Många av våra restauranger säljer också varor att köpa med hem. Vi ser att det finns en fin mix av butiker och restauranger.
Matilda: Vi har hittat många bra och positiva aktörer som bidrar till en härlig mötesplats. Här kan man både komma och ta ett glas vin i några av våra vinbarer, handla fina råvaror till din middagsbjudning, hämta med en lunch eller ta en gofika i något av våra fik. Utbudet är ju fantastiskt.
På tal om något helt annat: När börjar ni att julpynta?
Matilda: Man kan redan se vår fantastiska juldekor uppe, bland annat våra fina upplysta bocka utanför hallen. Det känns så härligt att Saluhallen tillsammans med Posthotellet och NK är de mest uppmärksammade juldekorationerna i Göteborg.
Har ni märkt av att det blivit mer trendigt att köpa lite mer unna-sig-saker? Att vi gärna lyxar till det mer till vardags?
Matilda: Ja, absolut. Charkbrickan har blivit en självklarhet om man vill lyxa till det i vardagen.
Amanda: Matintresset generellt sett tror jag är väldigt stort. Folk är väldigt medvetna om när och var man ska unna sig. Yngre idag har ju koll på schyssta restauranger, gillar att gå till ställen som är trendiga. Och jag är inte så gammal, tycker jag, men det har hänt väldigt mycket de senaste åren när jag jämför mig med dem som är i 20-årsåldern idag.
Matilda: Kvalitet har helt enkelt blivit viktigare för fler, även bland yngre. Och miljömedvetenheten också förstås, och då kan det vara fint att veta vart sina råvaror kommer ifrån. Den känslan man får med sig när man handlat i Saluhallen kontra i mataffären är oslagbar!