Föreningen Svensk Digital Handel har tagit fram siffror som visar att 70 procent av alla svenskar i åldern 18 till 79 handlar på nätet. Det är fler än någonsin förr och e-handeln är idag en del av många svenskars vardag. Här tittar vi närmare på hur våra köpvanor ser ut när vi e-handlar.
E-barometern är en årsrapport som har sammanställts av PostNord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research. Enligt årsrapporten för 2019 e-handlar 13 procent av svenskarna mer än fem gånger i månaden och gruppen håller på att växa. Mammor som har barn boende hemma är överrepresenterade och bekvämlighet är den största anledningen till att man handlar på nätet.
I åldersgruppen 18-28 gjordes 44 procent av köpen på nätet under året, men i åldersgruppen 65-79 år var bara 16 procent e-handelsköp. Modehandeln tillhör de mest utvecklade branscherna på nätet och årstillväxten uppgick till 12 procent.
Andras omdömen är avgörande
Enligt e-barometern är andra konsumenters rekommendationer och åsikter mycket viktiga. 69 procent av de tillfrågade konsumenterna använder sig av kundrecensioner för att besluta vilken butik de ska handla ifrån. Recensioner och omdömen om företaget kan vara publicerade på sidor som trustpilot.com där kunder lägger upp sina egna erfarenheter. E-barometern förklarar att recensioner är viktiga, eftersom det nyanserar bilden av produktutbudet som företaget kommunicerar ut och som ibland kan vara missvisande. Genom recensioner kan man få reda på detaljer som hur leveransen var, hur materialet kändes och om det var enkla returer. 65 procent uppger även att de förlitar sig på rekommendationer från vänner och familj.
Jämförelsesidor används ofta
I kartläggningen om svenskars köpvanor på nätet ser vi även att 59 procent använder olika jämförelsesidor. En sådan sida är Etrender.se som jämför olika företag och tjänster, ger omdömen och förenklar för konsumenter att fatta rätt köpbeslut. Istället för att mötas av företagens marknadsföring kan köpbeslutet tas genom opartiska guider. Tidigare förlitade man sig på att butikspersonalen visade passande varor eller tjänster, men idag har jämförelsesidor tagit deras plats inom e-handel. Många konsumenter jämför även priser genom olika fristående sidor.
Det blir vanligare att handla från mobilen
Den största förändringen under året är att mobiltelefonen har fått en större betydelse för köpresan och mobilanpassade hemsidor efterfrågas mer. För fyra år sedan uppgav cirka 34 procent att de hade handlat med mobilen. Motsvarande siffror i år är 51 procent. Mobiltelefonen blir en allt viktigare köpkanal och framförallt bland kvinnor där 61 procent svarar att mobilanpassning är viktigt. Bland männen svarade 48 procent att det är viktigt. Kvinnor har nämligen ett mer mobilbaserat köpbeteende än män och använder mobilen mer i vardagsshoppingen.