Onboarding är en process som syftar till att ge den nya medarbetaren et varmt välkomnande, inkludera dem i företagets kultur och rusta dem med nödvändig kunskap och förberedelse så att de kan börja sitt nya arbete med självförtroende från allra första dagen. Ju mer effektiv och välplanerad onboardingprocessen är, desto mer bekväm och produktiv kommer den nyrekryterade medarbetaren att bli. Det är inte fel att ha en onboarding checklista samt en bra introduktionsplan nyanställd.
En del väljer att påbörja processen redan före en anställd börjar, då i form av preboarding. En bra introduktion till nyanställda är ett måste och det är vad onboarding mycket handlar om.
Vad innebär onboarding?
Onboarding är den första introduktionen och välkomnandet av en ny medarbetare till ditt företag. Det ger dig en möjlighet att skapa ett positivt första intryck och visa företagets mest fördelaktiga sidor. Det är en process där den nya medarbetaren introduceras till företagets kultur, policyer, och värderingar samt förbereds för att lyckas i sin nya roll.
Ofta så handlar onboarding en hel del om praktiska uppgifter som att konfigurera utrustning, skriva under papper och annat men det är även mer än bara det. Det är en chans för dig att etablera tydliga mål och handlingsplaner för framgång, att introducera den nyanställda för sina kollegor och att tillhandahålla de resurser och utbildning som behövs för att lyckas.
Ge bra introduktion till nyanställda med checklista
Det är rätt smart att satsa på en bra introduktion till nyanställda med hjälp av en checklista. Idag finns det många bra checklistor du kan låna på nätet om det är så att det företag du jobbar hos har tagit fram en redan. Just att ta fram en egen checklista, som gäller alla nya medarbetare kan vara smart. Att skapa en bra plan för de första veckorna är mycket viktigt, men ha inte med allt för mycket bara!