I helgen gästspelar föreställningen Astroekologi på Folkteatern. Det är en genreöverskridande konstupplevelse som bygger på Johannes Heldéns poesi och konst. De som satt musik till föreställningen är inga mindre än Wildbirds & Peacedrums.
Hej! För de som inte har koll på sina fåglar och trummor, vilka är ni egentligen?
– Vi är Mariam Wallentin och Andreas Werliin som tillsammans har en sång och trumduo. Vi har släppt fyra album (den senaste Rhythm 2014) och använt oss med alltifrån bongos till oljefat, orglar och körer som extra färger, spelat med alltifrån trumcirklar till symfoniorkestrar. Vår kärna är dock dynamiken och samspelet mellan rytm och röst, trummor och sång, det primala och sensuella i och ur kroppen, som en slags passionerad och rå minimalism. Sedan gör vi endel saker separat, Mariam har bland annat soloprojektet Mariam The Believer och driver sin skivetikett Repeat Until Death, Andreas spelar med Tonbruket och Fire! trio och båda är konstnärliga ledare i mastodontgruppen Fire! Orchestra.
Vilken typ av musik skulle ni säga att ni pysslar med?
– Vi har fått alltifrån jazzpris till att turnera med popband som St Vincent och Arcade Fire så vi är nog lite svåra att sätta i något fack, och det har aldrig heller riktigt intresserat oss. Vi influeras av allt det vi tycker om – frijazz, pop, hiphop, konstmusik – men vårt grundsound kan man kanske kalla någon slags rytmdriven pop, vår musik byggs ändå på låtar med vers och refräng, oftast.
Ni har skapat musiken till föreställningen Astroekologi. Berätta lite om föreställningen!
– Vi hade premiär med Astroekologi på Dramaten i våras och då var det kostym och dekor och hela baletten. Också en skådespelare från huset (Bahar Pars) som tillsammans med Johannes agerade ur manus medan vi skapade stämningar och skiftningar med vår musik. Denna version på Folkteatern är mer avskalad, kort och gott skulle man kunna kalla det en poetiskt konsert mer än en föreställning. Johannes texter beskriver ett slags dystopiskt förfall av natur och samtid som vi ljudlägger och interagerar med, både med improviserade sekvenser och med låtar.
”Vi arbetar rent instinktivt med känslan, magkänslan och vad man själv upplever och känner”
Hur var det att samarbeta med Johannes Heldén?
– Johannes är både en god vän och en konstnär som vi tycker skapar fantastiska verk, både i sin konst och poesi. Vi har gjort ett par små saker tillsammans tidigare, Johannes skrev bland annat en dikt till Mariams första soloskiva (Mariam The Believer, Blood Donation, 2014) och Mariam sjöng på en av Johannes skivor (System ll, 2013) men detta är det första större samarbetet, och förhoppningsvis inte det sista.
Hur jobbar man när man skriver musik till en konstföreställning?
– Som vi alltid gör, vissa analytiska processer under förarbetet för att försöka greppa och tolka budskapet eller tematiken i form av ljudpaletter och sound, och sedan arbeta rent instinktivt med känslan, magkänslan och vad man själv upplever och känner.
Har ni gjort musik till föreställningar tidigare?
– Ja, vi gjorde för länge sedan musik till en uppsättning av Lorca på Teater Halland, sedan har vi gjort diverse olika projekt ihop och för sig. Mariam har bland annat varit delkompositör och medverkat i Ben Frost´s nyopera The Wasp Factory som turnerat runt om i Europa och Andreas gjorde musik med sin trio Fire! i föreställningen Det Flygande Barnet på Orionteatern för ett par år sedan där Mariam också medverkade.
”Göteborg känns mer kreativt och levande än någonsin”
Vad är den största skillnaden mellan att skriva musik till en föreställning och att skriva sin egen musik?
– Jag skulle säga det tematiska, att hitta ett antal komponenter och hålla sig till det/expandera det, lite beroende på föreställningens/verkets form och format såklart. Men det är å andra sidan så vi ofta arbetar i duon också, att skapa begränsningar – tex att ”bara” bygga en låt på sång och trummor – och sedan arbeta med att pusha och vidga det, se hur långt och stort man kan ta det.
Ni är före detta göteborgare va? Är ni taggade på att komma hit och spela?
– Ja, vi träffades här i Göteborg och har många år av minnen och historier här ifrån stan. Såklart jätte taggade! Alltid lika mysigt att vara här, träffa gamla vänner och bekanta och få hänga runt och gå på konserter och pubar.
Vad är era favoritställen i Gbg?
– Det har hänt så mycket i stan sedan vi flyttade härifrån för sex år sedan, så mycket nya matställen, gallerier och klubbar, Göteborg känns mer kreativt och levande än någonsin. Ständiga favoriter är dock Christian Pallin´s Koloni arrangemang, ta ett glas naturvin på Folk, en Phó-soppa på Vietnamhaket i Saluhall Briggen, kanske en tur till Gyllene Prag eller våra gamla majorna-kvarter där vi bodde de sista åren i stan. Och såklart vill vi inte missa Clandestino Festivalen´s arrangemang, speciellt uppe i Bottna, det är ofta sommarens höjdpunkt.